Luizenmoeder 2 opent met record: 4 miljoen kijkers

Geplaatst op Mon 11 Feb 2019 om 7:58


De kijkcijfers van zondag 10 februari 2019 (SKO)

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is zondagavond van start gegaan met een magistrale 3,965 miljoen kijkers op NPO 3. Daarmee wist de serie maar liefst 47 procent van alle tv-kijkers om half negen te vermaken. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Nog nooit eerder trok De Luizenmoeder op de uitzenddag zelf zo veel kijkers. Tot nu toe stond het record op bijna 3,5 miljoen kijkers. Het record ínclusief uitgesteld kijken staat op een torenhoge 4,4 miljoen kijkers.

Vorig jaar scoorden de negen afleveringen van De Luizenmoeder als volgt (tussen haakjes inclusief uitgesteld kijken):

  • 744.000 kijkers (1.594.000 kijkers)
  • 1.400.000 kijkers (2.607.000 kijkers)
  • 2.389.000 kijkers (3.845.000 kijkers)
  • 3.489.000 kijkers (4.745.000 kijkers)
  • 3.357.000 kijkers (4.444.000 kijkers)
  • 3.225.000 kijkers (4.123.000 kijkers)
  • 3.133.000 kijkers (4.100.000 kijkers)
  • 3.307.000 kijkers (4.124.000 kijkers)
  • 3.171.000 kijkers (3.933.000 kijkers)

Direct na De Luizenmoeder begon het programma Hotel First Dates met een mooie 1,1 miljoen kijkers (16 procent). Daarna keken er 678.000 mensen (11 procent) naar Makkelijk Scoren.

Eén week na het einde van Heel Holland Bakt is De Luizenmoeder daarmee de nieuwe torenhoge favoriet van de zondagavond. De nummer twee op deze uitzendavond blijft RTL 4.

RTL 4 wist met de Linda de Mol-show Weet Ik Veel een mooie 1,6 miljoen kijkers (22 procent) te bekoren. Aansluitend keken er 750.000 mensen (15 procent) naar Judas.

Het brons is voor NPO 1. De combinatie Bed en Breakfast en Project Rembrandt was goed voor 1,2 miljoen (16 procent) en 1,2 miljoen (19 procent) kijkers.

Verder keken de meeste mensen op prime time naar SBS 6. BankGiro Loterij The Wall was goed voor 497.000 kijkers (7 procent) en Dat Verzin Je Niet trok direct erna 468.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Taken 3: 434.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Tegenlicht: 359.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hawaii Five-O: 348.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Lekker Slim: 175.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 163.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met VTBL: 107.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,5 miljoen), Half acht nieuws (921.000), 3 op reis (837.000), Utrecht – PSV (582.000), vtwonen (569.000) en RTL Boulevard (534.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (768.000), Studio voetbal (715.000), Nieuwsuur (588.000) en Shownieuws (561.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en NPO 3 brons met 13 procent.

Top 15
01. De Luizenmoeder (NPO3) 3.965.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.637.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.489.000
04. Weet Ik Veel (RTL4) 1.570.000
05. Studio Sport (NPO1) 1.354.000

06. Bed en Breakfast (NPO1) 1.231.000
07. Project Rembrandt (NPO1) 1.221.000
08. First Dates Hotel (NPO3) 1.060.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 921.000
10. 3 op reis (NPO3) 837.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 768.000
12. Judas (RTL4) 750.000
13. Studio voetbal (NPO1) 715.000
14. Makkelijk Scoren (NPO3) 678.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 588.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.2%
2. RTL4 / 15.8%
3. NPO3 / 12.9%
4. SBS6 / 8.8%
5. Vero / 5.8%

6. NPO2 / 5.5%
7. NET5 / 3.9%
8. RTL5 / 2.8%
9. RTL8 / 2.7%
10. RTL7 / 1.6%


11. FS1 / 2.0%
12. Comedy / 1.2%
13. Ziggo / 1.2%
14. BBCfirst / 1.1%
15. SBS9 / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,6%
2. RTL Nederland 22,9%
3. Talpa TV 19,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: AVROTROS








61 Reacties op “Luizenmoeder 2 opent met record: 4 miljoen kijkers”


  1. Maandag

    RTL 5 scoorde met Lekker Slim: 175.000 kijkers,
    RTL 8 scoorde met CSI: 163.000 kijkers,
    RTL 7 scoorde met VTBL: 107.000 kijkers.

    Steeds meer zorgen voor RTL

  2. mark!

    @maandag: verschil tussen RTL en Talpa: RTL moet het vrijwel geheel van RTL4 hebben, Talpa moet het hebben van de diverse zenders.

  3. Hoi

    “Hett record ínclusief uitgesteld kijken staat op een torenhoge 4,4 miljoen kijkers”.

    En daaronder:

    3.489.000 kijkers (4.745.000 kijkers)

  4. John

    en zo kan het dus ook meneer de Mol. Niet te hoog van de toren blazen, je bescheiden opstellen ook na belachelijke hoge kijkcijfers in het verleden en dan ieders hoge verwachtingen uiteindelijk ook nog goedmaken. Chapeau! Luizenmoeder.

  5. Maxer

    “Eén week na het einde van Boer Zoekt Vrouw is De Luizenmoeder…” moet zijn: Eén week na het einde van Heel Holland Bakt is De Luizenmoeder…

  6. Mediaprak

    “Makkelijk Scoren” verdient meer kijkers. Misschien met wat extra support van DWDD volgende week 800.000 kijkers.

  7. Dh

    Makkelijk scoren heeft juist makkelijk scoren met de Luizenmoeder en first dates als lead in. Was anders nog lager geweest.

  8. Henk

    @Mediaprak haha, nee toch… wat een tegenvaller.

  9. Nanda

    Kan wel zo zijn maar vond de eerste aflevering tegenvallen.

  10. M

    @Mediaprak: vond eigenlijk alleen de voorbeschouwing op Ajax-Real, huisdichter Rico en Andere Tijden sport over Elfstedentocht leuk. De rest totaal niet.

    Makers mogen wel iets kritischer zijn op zichzelf. Maar ik ga volgende keer toch weer kijken, want het heeft wel potentie.

  11. februari

    VTBL: 107.000 kijkers.

    Dag Twan. Weer een flop voor RTL. Je miljoen staat weer op je bankrekening. Zal je een zorg zijn.

    Veel gebrul vooraf zoals gewoonlijk bij RTL.

  12. Zondag

    Wat een topavond voor de NPO

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 42,6%
    2. RTL Nederland 22,9%
    3. Talpa TV 19,4%

    Ga zo door Talpa

  13. `P v d Vo

    Go… ver domme Hallo trouwe RTL kijkers waar zijn jullie nou?
    Jullie laten mijn zender wel vallen hoor, overlopers!

  14. J

    Makkelijk scoren heeft zeker potentie. Tuurlijk kan niet iedere grap/opmerking even leuk zijn. Maar het is knap om satire met actualiteit te combineren zo vlak na het sluiten van het sportweekend. Het is ook zeker een sneer naar de chliche uitspraken van de voetballers. En als liefhebber van het veldrijden, vond ik het item over Vd Poel ook erg goed gemaakt!

  15. Mart

    Laagte record voor VTBL. Te veel concurrentie op de zondagavond, want met het programma is niks mis.

  16. maandag

    2. RTL Nederland 22,9%

    Door Linda nog een redelijke score maar dat duurt nog maar een paar maanden.

  17. Wyatt

    Ze kunnen VTBL beter verplaatsen naaar een andere dag.

  18. Reageerder

    De week is ook weer bezig.

  19. Dennis

    Ik heb gisteren voor het eerst naar de Luizenmoeder gekeken. Hoge verwachtingen, maar ik heb er niet om kunnen lachen.

  20. ome H

    VTBL gaat de komende weken de 200.000 niet halen

  21. Mieke

    Ik ga vandaag de Luizenmoeder kijken… gisteren NPO1 avond gehad.

  22. `P v d Vo

    @ MAANDAG Maar als het zo doorgaat gaan we naar de kl oo tt ee

  23. Woi!ter.

    Genoten van Jensen.
    TLP wederom 3de….
    Veronica doet het beter!

  24. Professor Luier

    Wat idioot dat er nou nooit eens een programma komt met als titel: De Luiermoeder . Kusje van mij.

  25. Pieter

    Dennis: je hebt van die mensen die nooit lachen, denk dat jij zo iemand bent

  26. L.

    Wat een geweldige aflevering. Zo knap hoe De Luizenmoeder de Nederlandse samenleving een spiegel voorhoudt. Verder vond ik First Dates Hotel wat tegenvallen, snap niet zo goed de toegevoegde waarde dat het nu in een hotel is. De gewone serie vind ik een stuk sterker.

  27. Daantje

    Ik vond de luizenmoeder zwaar tegenvallen. Eerste serie was leuk maar het wordt weer uitgemolken.

  28. Hillie

    Geforceerd en tamelijk voorspelbaar. Hooguit een glimlach. Ik mis de originaliteit en de verrassing, de sterkste punten van het eerste seizoen.

  29. Martijn

    Ik zat even te zoeken naar de kijkcijfers van The Wall een paar maanden geleden toch bijna 1 mio aan kijkers en een waanzinnige hit voor SBS …nu iets van 497.000 kijkers nog maar . Arme Winston.

  30. robb

    VTBL gaat het niet reden op deze manier .als voetbal programma op rtl7 heb je meer nodig dan alleen over voetbal praten na VI als voorbeeld .

  31. Don

    Ruim 4 miljoen “gluurders” voor een programmaatje van amper 20 minuten met wat flauwe grappen vind ik nogal overschat!

  32. rl

    Luizenmoeder was erg sterk. Had het eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo sterk zou zijn. Omdat de verwachtingen na zo een sterk eerste seizoen hoog waren. Veel azijnpissers hier met de voorspelbare reacties dat het uitgemolken is en ze de verrassing missen.
    First dates viel idd erg tegen. Voegt heel erg weinig toe.

  33. Happie

    Luizenmoeder spreekt mij totaal niet aan. Te oud denk ik. In de kleine kinderenperiode een mooie spiegel waarschijnlijk.
    First dates had geen enkele meerwaarde met dat hotel erbij. Bovendien vind ik de engelse versie veel leuker. Die engelse types die er in voorkomen zijn gewoon veel gekker en afwisselender dan die Hollandse nuchtere kaaskoppen.

  34. Kees van Twist

    Luizenmoeder was weer geweldig – knap hoor om dit na het eerste seizoen vol te houden !

  35. Marianne

    Waarom kijken mensen naar die rommel?

  36. Mart

    Weekoverzicht Uitgesteld Kijken (17-25, 1 tot 6 dagen na uitzending)

    Week 5, 2019

    01. NPO 1 – Wie Is De Mol? – 917.000
    02. NPO 1 – Flikken Maastricht – 372.000
    03. RTL 4 – The Voice Of Holland Live – 269.000
    04. NPO 1 – Oogappels – 240.000
    05. NPO 3 – MolTalk – 223.000

    06. NPO 1 – Smaakt Naar Meer – 221.000
    07. NPO 1 – Heel Holland Bakt – 221.000
    08. RTL 4 – Holland’s Got Talent – 197.000
    09. RTL 4 – Judas – 171.000
    10. RTL 4 – The Good Doctor – 166.000

    11. RTL 4 – Weet Ik Veel – 162.000
    12. NPO 1 – Droomhuis Gezocht – 157.000
    13. SBS 6 – Steenrijk, Straatarm – 155.000
    14. RTL 4 – Groeten Uit 19XX – 151.000
    15. NPO 1 – Studio Sport: Eredivisie – 147.000

    16. Net 5 – Grey’s Anatomy – 143.000
    17. Net 5 – New Amsterdam – 142.000
    18. NPO 2 – Langs Romeinse Wegen – 138.000
    19. RTL 4 – Seven Year Switch – 131.000
    20. RTL 4 – Goede Tijden, Slechte Tijden – 129.000

    21. NPO 3 – Reizen Waes – 125.000
    22. RTL 4 – Met Open Armen – 122.000
    23. Net 5 – Hawaii Five-O – 120.000
    24. Veronica – Lethal Weapon – 117.000
    25. NPO 1 – Spoorloos – 111.000

  37. max

    Yer, daar zijn ze weer….de beroemde azijnzeikers….welkom terug op deze succesvolle maandag voor de luizenmoeder!

  38. max

    Waar vind je een overzicht van het uitgesteld kijken op het net!?

  39. Ron

    Wat een geweldige eerste aflevering van De Luizenmoeder. Erg knap dat ze de eerste aflevering van het eerste seizoen al inhalen qua kijkcijfers maar ook qua humor. Erg over de top. Op naar seizoen 3 dus niets stoppen na dit seizoen!
    Makkelijk Scoren best aardig van start gegaan. Moet nog wel even groeien, het is nog niet op het niveau Zondag met Lubach, het zakte wel wat in op sommige momenten que humor maar met de makers achter deze show, moet het met het succes van Makkelijk Scoren ook wel goed komen. Mooi decor overigens.

  40. NatteNel

    Wie kijkt die onzin…vooral blijven kijken dan krijgen we nog meer van die bagger.

  41. joost

    Weer eens gekeken, maar nu voor het laatst.

    Ik vind die luizenmoeder serie een uiterst vervelende, niveau loze serie, waar ik niet een keer om kon lachen. Het is onzin, stelt educatief niets voor en heeft voor mij een amusumentswaarde van : nul !

    B.V. als ik dan die mevrouw zie, die een alarm probeert te imiteren en door die gangen rent ,- ( papoeh- papoeh- papoeh !!) -denk ik dat ik naar een open inrichting zit te kijken voor verstandelijk gehandicapten.

  42. Tom

    @Marianne Neem nog een slokje azijn anders! Proost

  43. Tom

    @Joost Gast, stel je niet zo aan…je HOEFT NIET TE KIJKEN! Ga lekker een boek lezen op de bank ofzo, beetje op niveau dan wel natuurlijk!

  44. Gaathemnietworden

    Zo dat was even een grote tegenvaller!!
    Er was werkelijk waar helemaal niks aan,een beetje als bij The Hangover film.
    De eerste was echt briljant ,bij de tweede hoop je dan op iets extra’s maar was meer van hetzelfde.
    Eerste aflevering tweede seizoen Luizenmoeder was gewoon erg slecht, Juf Ank ( Ilse Warringa) was pure overacting.
    De enige die weer geweldig speelde was Leny Breederveld( juf Helma).
    Diederik Ebbinge nam al een voorschot door aan te kondigen dat dit laatste seizoen is,als het niet beter als gisteren word is dat een wijs besluit.

  45. Freddie

    Genoten van NPO1 met B&B gevolgd door Rembrandt.

  46. J

    Peter van der Vorst nieuwe Directeur Content en Marketing bij RTL
    https://www.rtl.nl/pers/persberichten/peter-van-der-vorst-nieuwe-directeur-content-en-marketing-bij-rtl/XGFGvBAAACMAjA7s

  47. Yuwan

    Wat een tegenvaller de eerste aflevering, erg voorspelbaar en kinderachtig. Alleen Bianca was goed.

  48. Jos

    Luizenmoeder was ijzersterk. Ongelooflijk subtiel.

  49. janneke

    Subtiel haha, gewoon de Nederlanders afzeiken.

  50. StefanV

    Dat VTBL moet wel extreem slecht en saai zijn, wil het slechts 1/7 van de kijkers van Studio Voetbal hebben. Laatstgenoemd programma “kijk” ik altijd als ik in coma wil raken.

  51. M

    @janneke:

    Best lastig he, als je een spiegel wordt voorgehouden….

  52. Mark

    Arjan, Henk, J enz

    Zoals verwacht 4 miljoen voor Luizenmoeder en 1,2 miljoen voor First Dates en 700.000 voor Makkelijk Scoren.

    Komen nog 1 miljoen bij voor Luizenmoeder (nog meer uitgesteld dan WIDM), is totaal 5 miljoen (record!).

  53. Mark

    Valt me trouwens nog mee dat The Wall nog de 500.000 aantikt, met zoveel concurrentie. Maar die John de Mol is wel heel erg dom bezig. Ik noem dat: bord voor je kop. Wacht dan nog een paar weken met The Wall als er geen programma’s zijn die 4 miljoen halen op NPO 1 of NPO 3. Dan heb je minimaal 2 miljoen mogelijke zappers, dus dan belanden er toch wel 600.000 extra bij SBS 6, dan is The Wall weer boven 1 miljoen.

  54. Sjoerd

    Ik heb echt in een stuip gelegen. In deze bekrompen maatschappij waar alle huisjes heilig zijn mag er niets meer uitgesproken worden. Dit breek met al die ongemakkelijke correctheid.
    Maar daarmee heb je nog geen hit. De karakters zijn stuk voor stuk geweldig bedacht en ijzersterk. Niet iedere aflevering is even leuk maar gisteren kwam ik niet meer bij. Iedereen herkent wel iemand uit zijn of haar omgeving.
    Het is een extreem divers programma (heel inclusief) en ze spelen er met het hypocriete van de maatschappij.

  55. S. Stokvis

    Ik ben benieuwd welke intellectuele hunor de mensen die de Luizenmoeder niet leuk vinden hevven…

    Dat moet haast wel geniale hunor zijn…. kan ik daarvan meegenieten?

  56. NPO verpulverd CO. Talpa en rtl fans nog verder in een dip

    De Nederlandse kijker waardeert de kritische en komische programma’s van de NPO.

    De bagger van Talpa en RTL is schijnbaar niet meer interessant voor de nadenkende kijker.

  57. A.Zijn

    Dit dus niet :) https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/4605906/mars-one-failliet-kolonie-enkele-reis-lansdorp?amp&__twitter_impression=true

    Fijn tv avondje met 3 op Reis,De Luizenmoeder, First Dates Hotel en Makkelijk Scoren!

  58. aammehoela

    Gisteravond op de Belg de laatste “Reizen van Waes” gezien. Hierna De Luizenmoeder terug gekeken en aansluitend Tegenlicht gezien. Zeer interessante uitzending over het nieuwe “goud”, waterstof als alternatief voor gas.

  59. Paolo

    Reizen Waes aangekocht inmiddels door NPO ( VPRO) passen in het rijtje, ‘ Onze man in Teheran’ ( Thomas Erdbrink) en ‘ Door het het hart van China’ van Ruben Trerlou zijn van een zeldzame klasse. Wellicht ergens terug te bekijken en te koop bij genoemde omroep.

  60. hiker

    ik bied mij aan voor een gastrol !

  61. Roy

    Super serie die luizenmoeder, wat mij leuk lijkt is een spinn of van de luizenmoeder over juf ank die thuis bv samen met haar moeder of zus woont. Daar zie ikzoveel mooie mogelijkheden in.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.