HHB overtreft BZV: megakijkcijfers voor finaleshow


De kijkcijfers van zondag 3 februari 2019 (SKO)

De kijkcijferkastjes gloeien nog na: de finale van het zesde seizoen van Heel Holland Bakt trok zondagavond een verpletterend hoge 3,983 miljoen kijkers (52 procent) naar NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Met deze score wordt Boer Zoekt Vrouw afgetroefd als het populairste programma van de Nederlandse televisie. Die show sloot begin december, op hetzelfde tijdslot, af met 3,911 miljoen kijkers (51 procent). Die monsterscore heeft Omroep MAX nu overtroffen.

Nog nooit eerder in de geschiedenis werd een programma van Omroep MAX door zo veel mensen bekeken. Vorig jaar trok de finale van de André van Duin-show nog ruim 3,4 miljoen kijkers (42 procent).

Het zesde seizoen van Heel Holland Bakt is gewonnen door Anna. Ze ‘overleefde’ negen afleveringen, versloeg meer dan 500 andere kandidaten en volbracht maar liefst 27 bakopdrachten.

Anna, die vanaf nu elke woensdag te zien is in Tijd voor MAX, is supertrots: ”Ik dacht dat ik flauwviel toen m’n naam werd genoemd! Ik had wel goed commentaar gehad, maar dat wil nog niet zeggen dat je jezelf de winnaar kunt noemen; ook niet in je hoofd. Maar het is me gelukt en dat voelt als een droom.”

Aansluitend wist Project Rembrandt niet te profiteren van deze monsterscore. Dat programma begon vorige week met 1,5 miljoen kijkers (25 procent) en komt nu uit op 1,4 miljoen kijkers (24 procent).

Komende zondag kunnen de Boer Zoekt Vrouw- en Heel Holland Bakt-kijkers kijken naar een ander programma van Omroep MAX: Bed & Breakfast.

Tegenover de Heel Holland Bakt-finale zette tv-koningin Linda de Mol een prestatie van formaat neer door met Weet Ik Veel alsnog een mooie 1,3 miljoen kijkers (18 procent) te scoren. Judas trok erna 706.000 kijkers (15 procent).

Na NPO 1 en RTL 4 bleef het lang stil op prime time. SBS 6 pakt brons met BankGiro Loterij The Wall, goed voor 470.000 kijkers (6 procent). De Gordon-show Dat Verzin Je Niet trok erna 375.000 kijkers (7 procent).

De vierde plek is voor Net5, dat met NCIS 371.000 kijkers (6 procent) noteerde.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Langs Romeinse Wegen: 371.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Taken 2: 364.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Gevoel voor Tumor: 237.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Lekker Slim: 207.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 200.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met VTBL: 167.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,5 miljoen), Studio Sport (1,1 miljoen), Half acht nieuws (826.000), RTL Boulevard (539.000), vtwonen (487.000) en RTL Woonmagazine (399.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Voetbal (688.000), Hart van Nederland (681.000), Nieuwsuur (588.000), Shownieuws (467.000) en Six Over Rembrandt (373.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 36 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Heel Holland Bakt (NPO1) 3.983.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.636.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.475.000
04. Project Rembrandt (NPO1) 1.406.000
05. Weet ik veel (RTL4) 1.270.000


06. Studio Sport (NPO1) 1.111.000
07. Shorttrack WB 1500M Dames (NPO1) 969.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 826.000
09. Veldrijden WK Heren (NPO1) 819.000
10. Judas (RTL4) 706.000


11. Studio voetbal (NPO1) 688.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 681.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 588.000
14. Veldrijden WK VB (NPO1) 571.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 539.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 35.7%
2. RTL4 / 14.6%
3. SBS6 / 7.9%
4. Vero / 5.7%
5. NPO2 / 5.1%


6. RTL7 / 4.7%
7. NET5 / 3.6%
8. NPO3 / 2.8%
9. RTL5 / 2.8%
10. RTL8 / 2.7%


11. RTLZ / 1.1%
12. Comedy / 0.9%
13. SBS9 / 0.9%
14. Ziggo / 0.9%
15. BBCFirst / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 43,6%
2. RTL Nederland 24,8%
3. Talpa TV 18,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Roland J. Reinders

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen