Eva Jinek blijft een hit, scoort 40 procent van alle kijkers


De kijkcijfers van maandag 4 februari 2019 (SKO)

Eva Jinek is nog altijd de onbetwiste koningin van de late avond. Met haar talkshow Jinek zet ze avond aan avond kijkersaantallen neer waar concurrent Twan Huys alleen maar van kan dromen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Tussen elf en twaalf is de concurrentie nagenoeg kansloos, want dan is Jinek op de buis. Zo ook gisteren: maar liefst 40 procent van alle kijkers op dat tijdstip keek naar haar programma. Ze trok een publiek van maar liefst 1,041 miljoen kijkers.

Voor de concurrentie blijft er met dit soort cijfers weinig over. Het meest bekeken alternatief volgt op afstand: Shownieuws trok 422.000 kijkers (13 procent). En Twan Huys? Die bleef steken op 242.000 kijkers (7 procent).

Ook op prime time was NPO 1 heer en meester dankzij de combinatie Radar (1,5 miljoen en 25 procent) en Spoorloos (1,7 miljoen en 30 procent). Smaakt Naar Meer trok aansluitend 1,2 miljoen kijkers (28 procent).

De nummer twee op prime time was niet RTL 4, maar SBS 6: Paleis voor een Prikkie scoorde 740.000 kijkers (13 procent), waarna Wereldreis op Wielen 389.000 kijkers (7 procent) noteerde.

Veronica pakt brons met het door 691.000 mensen (12 procent) bekeken Veronica Inside.

Pas daarna volgt RTL 4 met de combinatie Seven Year Switch: Blijven of Scheiden (573.000 kijkers en 10 procent) en The Good Doctor (493.000 kijkers en 9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 5 scoorde met In Overtreding: 369.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Hobbit 2: 323.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met BUIT: 296.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2Doc: 213.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Grown Ups: 196.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Point Break: 169.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), GTST (954.000), RTL Boulevard (816.000), Tijd voor MAX (802.000), Editie NL (663.000) en BinnensteBuiten (640.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 200.000 kijkers.

Op de late avond waren Smaakt Naar Meer (1,2 miljoen), Jinek (1 miljoen), Journaal laat (616.000), Nieuwsuur (607.000), Hart van Nederland (525.000) en Shownieuws (422.000) het meest in trek. RTL Late Night met Twan Huys trok 242.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.235.000
02. Spoorloos (NPO1) 1.659.000
03. Radar (NPO1) 1.513.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.420.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.370.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.335.000
07. Smaakt naar meer (NPO1) 1.203.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.175.000
09. Jinek (NPO1) 1.041.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 954.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 816.000
12. Tijd voor MAX (NPO1) 802.000
13. Paleis voor een prikkie (SBS6) 740.000
14. Veronica Inside (Vero) 691.000
15. Editie NL (RTL4) 663.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 29.1%
2. RTL4 / 12.6%
3. SBS6 / 7.8%
4. Vero / 6.5%
5. NPO2 / 6.1%


6. NET5 / 5.2%
7. RTL5 / 4.3%
8. NPO3 / 4.1%
9. RTL8 / 3.2%
10. RTL7 / 2.8%


11. Discov / 1.7%
12. BBCfirst / 1.6%
13. TLC / 1.4%
14. SBS9 / 1.3%
15. Comedy / 1.3%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,3%
2. RTL Nederland 22,9%
3. Talpa TV 20,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: BNNVARA

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen