De Luizenmoeder blijft kijkcijfers vorig jaar overtreffen


De kijkcijfers van zondag 24 februari 2019 (SKO)

De Luizenmoeder blijft de kijkcijfers van vorig jaar overtreffen. Het tweede seizoen is al drie afleveringen onderweg en tot nu toe scoort de komedieserie elke week boven het record van het eerste seizoen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Vorige week doorbrak De Luizenmoeder voor het eerst lineair de 4-miljoengrens, maar dat herhaalt de serie deze week niet. De kijkcijfers zakken ietsjes terug. Er keken gisteren 3,5 miljoen mensen (43 procent) naar de uitzending op NPO 3.

Al met al zijn het weer ongekende prestaties. De Luizenmoeder is verreweg het meest bekeken programma van de Nederlandse televisie. Alle afleveringen van De Luizenmoeder tot nu toe scoorden als volgt (tussen haakjes inclusief uitgesteld kijken):

Seizoen 1

  • 744.000 kijkers (1.594.000 kijkers)
  • 1.400.000 kijkers (2.607.000 kijkers)
  • 2.389.000 kijkers (3.845.000 kijkers)
  • 3.489.000 kijkers (4.745.000 kijkers)
  • 3.357.000 kijkers (4.444.000 kijkers)
  • 3.225.000 kijkers (4.123.000 kijkers)
  • 3.133.000 kijkers (4.100.000 kijkers)
  • 3.307.000 kijkers (4.124.000 kijkers)
  • 3.171.000 kijkers (3.933.000 kijkers)

Seizoen 2

  • 3.965.000 kijkers (5.108.000 kijkers)
  • 4.176.000 kijkers (5.015.000 kijkers)
  • 3.541.000 kijkers (nog niet bekend)

Direct na De Luizenmoeder bleven er 917.000 kijkers (15 procent) hangen bij de derde aflevering van First Dates Hotel. In de eerste week waren dat er nog meer dan een miljoen.

Het meest bekeken alternatief voor De Luizenmoeder was de Linda de Mol-show Weet Ik Veel, dat ook nog een indrukwekkende 1,6 miljoen kijkers (24 procent) neerzette. Aansluitend zette Soof 829.000 kijkers (18 procent) neer.

De NPO 1-combinatie Bed en Breakfast en Project Rembrandt was goed voor 1,3 miljoen (17 procent) en 1,1 miljoen kijkers (18 procent).

De nummer vier op prime time was SBS 6. Handhavers kwam uit op 350.000 kijkers (5 procent) en Undercover in Nederland scoorde 523.000 kijkers (10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Langs Romeinse Wegen: 422.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hawaii Five-O: 338.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Transporter Refueled: 333.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 246.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met VTBL: 131.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 118.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,7 miljoen), Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport (1,1 miljoen), Half acht nieuws (723.000), vtwonen (593.000), 3 op reis (502.000) en De Grote Verbouwing (431.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Voetbal (784.000), Hart van Nederland (651.000), Nieuwsuur (420.000) en Makkelijk Scoren (394.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en NPO 3 brons met 12 procent.

Top 15
01. De Luizenmoeder (NPO3) 3.541.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.654.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 2.531.000
04. Weet ik veel (RTL4) 1.630.000
05. Bed en Breakfast (NPO1) 1.296.000


06. Studio Sport (NPO1) 1.100.000
07. Project Rembrandt (NPO1) 1.065.000
08. Schaatsen WK Sprint (NPO1) 1.063.000
09. First Dates Hotel (NPO3) 917.000
10. Soof (RTL4) 829.000


11. Studio voetbal (NPO1) 784.000
12. Half acht nieuws (RTL4) 723.000
13. PSV – Feyenoord (FS1) 661.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 651.000
15. Vtwonen (SBS6) 593.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.6%
2. RTL4 / 16.9%
3. NPO3 / 12.1%
4. SBS6 / 8.3%
5. NPO2 / 5.4%


6. Vero / 4.6%
7. NET5 / 4.0%
8. RTL8 / 2.9%
9. RTL7 / 1.9%
10. RTL5 / 1.8%


11. SBS9 / 1.2%
12. FS1 / 1.1%
13. Ziggo / 1.1%
14. Spike / 0.8%
15. BBCfirst / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 44,1%
2. RTL Nederland 23,5%
3. Talpa TV 18,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen