SBS 6 krabbelt op na dramatische start van 2019


De kijkcijfers van woensdag 2 januari 2019 (SKO)

SBS 6 heeft zijn zeer dramatische score op Nieuwjaarsdag goedgemaakt op de tweede avond van 2019. De zender wist op prime time meer kijkers te bekoren dan de grote concurrent RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar RTL 4 genoegen moest nemen met 476.000 kijkers (8 procent) voor Hans Teeuwen: Echte Rancune, kwam de SBS 6-combi Steenrijk Straatarm (697.000 en 11 procent) en Mr. Frank Visser Rijdt Visite (957.000 en 16 procent) daar ruim overheen.

Waar RTL de grote winnaar was op Nieuwjaarsdag, was de NPO dat gisterenavond. NPO 1 was marktleider dankzij Tussen Kunst en Kitsch, goed voor ruim 1,4 miljoen kijkers (22 procent). DWDD University trok aansluitend 1,2 miljoen kijkers (20 procent).

Ook NPO 2 en NPO 3 deden het goed met respectievelijk De Slimste Mens (1,4 miljoen en 21 procent) en MolTalk The Kick-Off (785.000 en 13 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 4 scoorde met Hans Teeuwen: 476.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Equalizer: 379.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Safe: 367.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 322.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Secret in their eyes: 317.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met RTL GP Dakar Legend: 103.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Half acht nieuws (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Een huis vol (1 miljoen), GTST (994.000), RTL Boulevard (970.000) en Editie NL (762.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (993.000), De rijdende rechter wordt vervolgd (988.000), Hart van Nederland (919.000), Nieuwsuur (650.000) en Shownieuws (582.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.205.000
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.478.000
03. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.447.000
04. De Slimste Mens (NPO2) 1.385.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.303.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.228.000
07. DWDD University (NPO1) 1.150.000
08. Een huis vol (NPO1) 1.009.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 994.000
10. Jinek (NPO1) 993.000


11. De Rijdende Rechter Wordt Vervolgd (NPO1) 988.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 970.000
13. Mr. Frank Visser Rijdt Visite (SBS6) 957.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 919.000
15. MolTalk The Kick Off (NPO3) 785.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.5%
2. RTL4 / 13.4%
3. SBS6 / 10.4%
4. NPO2 / 9.9%
5. NPO3 / 6.0%


6. Vero / 4.7%
7. RTL5 / 4.6%
8. NET5 / 4.4%
9. RTL8 / 3.9%
10. RTL7 / 2.1%


11. BBCFirst / 1.5%
12. Discov / 1.4%
13. TLC / 1.2%
14. SBS9 / 1.2%
15. Comedy / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,4%
2. RTL Nederland 24,0%
3. Talpa TV 20,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen