Op twee na meest bekeken De Slimste Mens ooit


De kijkcijfers van donderdag 3 januari 2019 (SKO)

Er lijkt maar geen einde te komen aan het enorme succes van De Slimste Mens. De kennisquiz met Philip Freriks en Maarten van Rossem noteerde donderdagavond zijn op twee na meest bekeken aflevering ooit op NPO 2. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Slimste Mens kon vanwege de matige concurrentie rekenen op een torenhoge 1,769 miljoen kijkers (29 procent) en daarmee liet het programma concurrenten NPO 1 en RTL 4 ver achter zich.

De twee meest bekeken afleveringen van De Slimste Mens ooit, de finale van het negende seizoen in januari 2017 en een aflevering uit januari 2016, scoorden beide ruim 1,8 miljoen kijkers.

Na afloop van De Slimste Mens wist het programma De Stand van Nederland nog 725.000 kijkers (13 procent) vast te houden. Nieuwsuur scoorde op de late avond opvallend goed met 885.000 kijkers (17 procent).

De concurrentie volgt op flinke afstand. De nummer één op prime time was NPO 1 met 842.000 kijkers (14 procent) voor Dynasties. Aansluitend trok Het Uur van de Waarheid slechts 640.000 kijkers (12 procent).

Het brons is voor RTL 4. Die zender trok met de film Bad Toms 687.000 kijkers (12 procent). Daarna volgt Veronica met 436.000 kijkers (7 procent) voor Magnum P.I.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Lust for life test: 357.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Agatha Christies Poirot: 351.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Sing: 335.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Wedding Planner: 236.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Naked Attraction: 198.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met RTL GP Dakar Legend: 176.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,4 miljoen), Een huis vol (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (975.000), GTST (972.000), Editie NL (766.000) en BinnensteBuiten (589.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (960.000), Nieuwsuur (885.000), Hart van Nederland (624.000), Liefde Is (499.000) en Shownieuws (462.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.139.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.769.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.377.000
04. Een huis vol (NPO1) 1.174.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.142.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.137.000
07. RTL Boulevard (RTL4) 975.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 972.000
09. Jinek (NPO1) 960.000
10. Nieuwsuur (NPO2) 885.000


11. Dynasties (NPO1) 842.000
12. Editie NL (RTL4) 766.000
13. Stand van Nederland (NPO2) 725.000
14. Bad Moms (RTL4) 687.000
15. Het uur van de waarheid (NPO1) 640.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.8%
2. RTL4 / 14.8%
3. NPO2 / 10.4%
4. SBS6 / 7.0%
5. Vero / 5.8%


6. NPO2 / 5.4%
7. RTL8 / 4.1%
8. NET5 / 4.1%
9. Ziggo / 3.1%
10. RTL7 / 2.9%


11. RTL5 / 2.6%
12. Discov / 1.5%
13. Comedy / 1.2%
14. RTLZ / 1.1%
15. N.geog / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,6%
2. RTL Nederland 24,4%
3. Talpa TV 17,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Ziet u André Hazes jr. ook graag met Gordon mee emigreren naar Dubai?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen