Oh Wat Een Jaar trekt meer kijkers dan The Voice
De kijkcijfers van zaterdag 22 december 2018 (SKO)
Jarenlang was The Voice of Holland veruit het meest bekeken tv-programma van RTL 4, maar die unieke status heeft de talentenjacht niet langer in handen. De Linda de Mol-show Oh Wat Een Jaar trok zaterdag meer kijkers dan The Voice vrijdag deed. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Oh Wat Een Jaar behoort tot het genre geforceerd hilarisch tv-amusement en met Linda de Mol aan het roer vindt de RTL 4-kijker dat kennelijk goed te pruimen. Men kijkt in groten getale.
Het helpt De Mol dat de concurrentie op zaterdagavond nihil is, maar ook de score van deze week is weer mooi: ruim 1,6 miljoen kijkers (26 procent). En daarmee overtreft de tv-koningin de hitformule van haar broer John de Mol. The Voice noteerde vrijdag met bijna 1,6 miljoen kijkers zijn laagste score ooit.
Direct na Oh Wat Een Jaar trok een aflevering van The Big Music Quiz 1,1 miljoen kijkers (19 procent).
NPO 1 bleef wat achter met het door 854.000 mensen (13 procent) bekeken Knoop Gala, maar Ik Vertrek maakte aansluitend veel goed. Daar keken vanaf tien uur ’s avonds bijna 1,4 miljoen mensen (22 procent) naar.
RTL 7 pakte brons op prime time. Het WK Darts scoorde 447.000 kijkers (8 procent).
Verder keken de meeste mensen naar NPO 3, dat met Trapped 405.000 kijkers (6 procent) trok.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met De Nationale Bijbelquiz Kersteditie: 379.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Secret Life of Pets: 320.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Dr. Bull: 205.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Jackal: 201.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI NY: 167.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Helden van hier door het vuur : 112.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (921.000), Half Acht Nieuws (761.000), RTL Boulevard (654.000), Eigen huis en tuin (600.000) en PSV – AZ (383.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Hart van Nederland (549.000), Studio Sport (535.000), Het Perfecte Plaatje (418.000) en Nieuwsuur (347.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en RTL 7 brons met 7 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.756.000 02. Oh Wat Een Jaar (RTL4) 1.628.000 03. Ik Vertrek (NPO1) 1.356.000 04. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.354.000 05. Kassa (NPO1) 1.245.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 20.4% 2. RTL4 / 17.9% 3. RTL7 / 6.7% 4. NPO3 / 5.0% 5. SBS6 / 4.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 29,7% 2. RTL Nederland 28,5% 3. Talpa TV 12,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL