Kale kerst voor SBS 6: zender glijdt af naar achtste plek


De kijkcijfers van maandag 17 december 2018 (SKO)

Het wordt een kale kerst voor SBS 6. Het gaat al behoorlijke tijd weer verschrikkelijk slecht met de zender van John de Mol, maar de score van maandagavond slaat alles. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. SBS 6 begon met de dagelijkse primetimeshow Fijne Kerst en trok daarmee slechts 300.000 kijkers (4,4 procent). Aansluitend kwam Wereldreis op Wielen niet verder dan 175.000 kijkers (3,0 procent). Over de hele avond gezien werd 5,2 procent marktaandeel gerealiseerd.

Waar SBS 6 normaal gesproken de nummer drie of nummer vier van de avond is, was ze maandagavond de nummer acht. Dat is een ongekend lage notering voor een zender met zo’n budget. Niet alleen NPO 1, RTL 4 en NPO 2, maar ook NPO 3, Net5, RTL 7 en Veronica waren groter.

Het komt eigenlijk vrijwel nooit voor dat SBS 6 zo laag in de zender top 10 eindigt. Toevallig gebeurde het vijf jaar geleden, in december 2013, ook een keer. Toen bezorgde Jeroen van der Boom de zender hoofdpijn door slechts 199.000 kijkers (2,7 procent) te scoren met zijn anderhalf uur durende show Beter Dan Het Origineel.

Lees ook de artikelen van zondag over de slechte scores van SBS 6: ‘SBS 6 bijna hele week onder 6 procent marktaandeel‘ en ‘Angela de Jong: ‘Nederland is SBS 6 vergeten’‘.

De meeste mensen keken op prime time naar Bed & Breakfast op NPO 1, goed voor 1,3 miljoen kijkers (22 procent). Daaraan voorafgaand trok Radar 1,2 miljoen kijkers (17 procent).

NPO 2 grijpt zilver met De Slimste Mens, dat 1,2 miljoen kijkers (17 procent) scoorde. Aansluitend trok Andere Tijden 277.000 kijkers (5 procent).

De laatste plek op het erepodium is voor NPO 3. Dat station trok met Hunted 669.000 kijkers (10 procent). Direct erna keken er 590.000 mensen (10 procent) naar Tygo in de GHB.

Verder keken de meeste mensen naar Veronica Inside, namelijk 610.000 (10 procent).

RTL 4 trok met het twee uur durende slot van Helemaal Het Einde 596.000 kijkers (10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 4 scoorde met Helemaal Het Einde: 596.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Santa Clause 2: 482.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met WK Darts: 350.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Fijne Kerst: 300.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met A Rose for Christmas: 289.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Naked Attraction: 215.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), GTST (964.000), RTL Boulevard (934.000), Een huis vol (894.000) en Editie NL (732.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Smaakt Naar Meer (971.000), Pauw (840.000) en Hart van Nederland (572.000) het meest in trek. RTL Late Night haalde met 291.000 kijkers de top 25 niet.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.859.000
02. Bed en Breakfast (NPO1) 1.322.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.226.000
04. De Slimste Mens (NPO2) 1.200.000
05. Radar (NPO1) 1.166.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.139.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.020.000
08. Smaakt naar meer (NPO1) 971.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 964.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 934.000


11. Een huis vol (NPO1) 894.000
12. Pauw (NPO1) 840.000
13. Editie NL (RTL4) 732.000
14. Hunted (NPO3) 669.000
15. Veronica Inside (Vero) 610.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.1%
2. RTL4 / 12.8%
3. NPO2 / 8.0%
4. NPO3 / 7.0%
5. NET5 / 6.1%


6. RTL7 / 6.0%
7. Vero / 5.8%
8. SBS6 / 5.2%
9. RTL8 / 3.3%
10. RTL5 / 2.6%


11. SBS9 / 1.4%
12. Discov / 1.2%
13. TLC / 1.1%
14. Comedy / 1.0%
15. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,1%
2. RTL Nederland 24,7%
3. Talpa TV 18,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen