De Slimste Mens wint ook op dag na Kerstmis


De kijkcijfers van donderdag 27 december 2018 (SKO)

De NPO 2-quiz De Slimste Mens is torenhoog favoriet gedurende de laatste dagen van 2018. Net als op eerste en tweede kerstdag, was de Philip Freriks-show ook donderdag, de dag na kerst, de grote winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Bijna een kwart van alle tv-kijkers om half negen koos voor De Slimste Mens, namelijk 1,6 miljoen mensen (23 procent). Aansluitend trok het programma Jezus van Nazareth slechts 290.000 kijkers (5 procent).

Het meest bekeken alternatief voor De Slimste Mens volgt op afstand: RTL 4 wist met de film Soof een publiek van 708.000 kijkers (11 procent) te bekoren.

Verder was NPO 3 het meest in trek met De Nationale 2018 Test (697.000 kijkers en 10 procent) en RTL 7 met het WK Darts (643.000 kijkers en 12 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 1 scoorde met Dynasties: 626.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Frozen: 459.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Agatha Christies Poirot: 378.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Matilda: 328.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met New Years Eve: 271.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met MacGyver: 245.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (994.000), Een huis vol (937.000), Top 2000 a gogo (922.000), RTL Boulevard (915.000), GTST (900.000), Editie NL (771.000) en Zes Uur Nieuws (551.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (811.000), Nieuwsuur (525.000), Shownieuws (515.000), Liefde Is (470.000) en Dat zijn geen grappen (405.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 13 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 3 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.853.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.588.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.208.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.061.000
05. EenVandaag (NPO1) 994.000


06. Een huis vol (NPO1) 937.000
07. Top 2000 a gogo (NPO3) 922.000
08. RTL Boulevard (RTL4) 915.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 900.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 811.000


11. Editie NL (RTL4) 771.000
12. Soof (RTL4) 708.000
13. Nationale 2018 Test (NPO3) 697.000
14. Darts WK 2019 (RTL7) 643.000
15. Dynasties (NPO1) 626.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 12.8%
2. RTL4 / 12.6%
3. NPO3 / 9.0%
4. RTL7 / 8.7%
5. NPO2 / 8.2%


6. SBS6 / 6.9%
7. NET5 / 5.0%
8. RTL5 / 3.8%
9. RTL8 / 3.6%
10. Vero / 3.5%


11. Discov / 1.3%
12. TLC / 0.8%
13. SBS9 / 0.8%
14. N.geog / 0.8%
15. Comedy / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 30,0%
2. RTL Nederland 28,7%
3. Talpa TV 16,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Annemieke van der Togt

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen