Alleen De Slimste Mens scoort op Eerste Kerstdag


De kijkcijfers van dinsdag 25 december 2018 (SKO)

Er zaten op Tweede Kerstdag niet veel mensen op de buis op prime time. Alleen De Slimste Mens was met 1,1 miljoen kijkers (21 procent) een hit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Slimste Mens pakte niet bepaald uit met kerstversieringen, maar gastheer Philip Freriks had wel een mooie strik om en de gasten droegen kerstig rood. Jurylid Maarten van Rossem droeg zijn gebruikelijke zwarte trui, maar had wel een heel klein kerstboompje aan zijn zijde.

NPO 2 wist de kijkers van De Slimste Mens niet lang vast te houden. Direct na de quiz wist het programma Jezus van Nazareth, iets van de EO, 270.000 kijkers (5 procent) te bekoren.

De nummer twee op prime time was NPO 1. Die zender trok met Kerstfeest in de Stad een mooie 648.000 kijkers (12 procent). Direct erna trok Bijzondere Dagen in Nederland 468.000 kijkers (12 procent).

SBS 6 pakt brons met de kerstklassieker Home Alone 2, goed voor 619.000 kijkers (13 procent).

Verder keken de meeste mensen naar The best of the Top 2000 a gogo met 527.000 kijkers (10 procent) op NPO 3. Het beste van kerst trok aansluitend 421.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Love Actually: 430.000 kijkers,
  • RTL 4 scoorde met Pak van mijn hart: 358.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The end of days: 238.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met A Bramble House Christmas: 227.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Karate Kid: 180.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met You’re not you: 132.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (641.000), GTST (619.000), De Wilde Stad (475.000), Editie NL (467.000) en RTL Boulevard (462.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (1,1 miljoen), Shownieuws (1 miljoen), Evenblij maakt vrienden (552.000), Late nieuws (372.000) en George Michael Freedom (357.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 13 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 11 procent en RTL 4 brons met 10 procent.

Mediacourant wenst u prettige kerstdagen toe! 🎅

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.230.000
02. Hart van Nederland (SBS6) 1.122.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.097.000
04. Shownieuws (SBS6) 1.039.000
05. Kerstfeest in de stad (NPO1) 648.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 641.000
07. Home Alone 2 (SBS6) 619.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 619.000
09. Evenblij maakt vrienden (NPO1) 552.000
10. Top 2000 a gogo best of (NPO3) 527.000


11. Kerstconcert (NPO1) 514.000
12. De Wilde Stad (NPO1) 475.000
13. Bijzondere dagen in Nederland (NPO1) 468.000
14. Editie NL (RTL4) 467.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 462.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 13.0%
2. SBS6 / 10.8%
3. RTL4 / 9.9%
4. NET5 / 8.0%
5. NPO3 / 7.2%


6. NPO2 / 7.0%
7. Vero / 3.6%
8. RTL7 / 3.3%
9. RTL8 / 2.6%
10. RTL5 / 2.0%


11. Comedy / 1.3%
12. SBS9 / 1.1%
13. Discov / 0.9%
14. N.geog / 0.7%
15. MTV / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 27,2%
2. Talpa TV 23,5%
3. RTL Nederland 17,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen