Matthijs van Nieuwkerk scoort met Top 2000 Quiz
De kijkcijfers van donderdag 29 november 2018 (SKO)
Matthijs van Nieuwkerk boekt succes met zijn Top 2000 Quiz. Er keken 834.000 mensen (13 procent) naar de prime time quizshow op NPO 3. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het einde van het jaar nadert en dat betekent dat het weer tijd wordt voor de Top 2000. Om alvast in de stemming te komen speelde Van Nieuwkerk met drie teams van BN’ers, waaronder Irene Moors die haar ontslag bij SBS 6 ziet naderen, de Top 2000 Quiz.
De Top 2000 Quiz betekent tevens de start van de Top 2000-stemweek. Zaterdag begint op de late avond van NPO 3 ook nog het programma Top 2000: Untold Stories en later uiteraard de Top 2000 a gogo.
Al met al was NPO 3 dankzij de Van Nieuwkerk-show de nummer vier op prime time. Zusterzender NPO 1 trok het meeste bekijks: Droomhuis Gezocht scoorde 1,2 miljoen kijkers (20 procent). Daaraan voorafgaand trok de natuurserie Mountains 1 miljoen kijkers (15 procent).
RTL 5 pakt zilver met Expeditie Robinson (1,2 miljoen en 19 procent). De nabeschouwing Eilandpraat wist 547.000 kijkers (11 procent) te amuseren.
Het brons is voor RTL 4. Help Mijn Man Is Klusser scoorde 1 miljoen kijkers (15 procent). Direct daarna kwam Bouwval Gezocht niet verder dan 689.000 kijkers (12 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met De Lijf Show: 430.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Joris Zoekt Troost: 393.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Agatha Christies Poirot: 317.000 kijkers,
- Net5 scoorde met The Devil Wears Prada: 311.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Standard – Sevilla: 309.000 kijkers,
- Veronica scoorde met MacGyver: 249.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (989.000), Half Acht Nieuws (986.000), GTST (886.000), RTL Boulevard (825.000), Met het mes op tafel (747.000) en Editie NL (686.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (1 miljoen), Floortje en de ambassadeurs (865.000), Hart van Nederland (664.000), Eilandpraat (547.000) en Shownieuws (529.000) het meest in trek. RTL Late Night haalde met 317.000 kijkers de top 25 niet.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en RTL 5 brons met 9 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.855.000 02. De wereld draait door (NPO1) 1.242.000 03. Droomhuis Gezocht (NPO1) 1.228.000 04. Expeditie Robinson (RTL5) 1.226.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.118.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 22.2% 2. RTL4 / 13.5% 3. RTL5 / 9.0% 4. SBS6 / 6.4% 5. NPO3 / 6.3%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 34,4% 2. RTL Nederland 30,1% 3. Talpa TV 15,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: NTR, Annemieke van der Togt