Tv-kijker laat nagesynchroniseerde Atsma links liggen


De kijkcijfers van dinsdag 31 juli 2018 (SKO)

De televisiekijker is niet gecharmeerd van de Duitse serie Bad Banks met Barry Atsma, die door de NPO is nagesynchroniseerd naar het Nederlands. Na 525.000 kijkers (13 procent) voor de première, trok de tweede aflevering dinsdagavond 426.000 kijkers (10 procent) naar NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Slechts tien procent marktaandeel op prime time is voor NPO 1, de meest bekeken tv-zender van het land, erg weinig. De lead-in deed het prima.

De lead-in was Floortje Naar Het Einde Van De Wereld, dat 721.000 kijkers (17 procent) scoorde. Na Bad Banks trok het nieuwe programma De Opvolgers van Sander Schimmelpenninck 480.000 kijkers (13 procent).

Al met al pakte NPO 1 zilver op prime time. Het goud was voor NPO 2, dat met De Slimste Mens 1 miljoen kijkers (25 procent) scoorde. RTL 4 pakte brons dankzij Het Italiaanse Dorp: Ollolai, goed voor 664.000 kijkers (16 procent).

Voorafgaand aan de Ollolai-show stelde Sterren Houden Huis wederom teleur met ditmaal 455.000 kijkers (11 procent).

De vierde zender op prime time was Net5. Mysteries of Laura kwam uit op 319.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Mission Impossible 2: 265.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Ranking the Stars: 230.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Total Recall: 180.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Kitchen Impossible: 170.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Surfs Up: 90.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Rich kids of social media: 75.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (754.000), Half Acht Nieuws (733.000), EenVandaag (660.000), RTL Boulevard (436.000), M (512.000), Editie NL (502.000), Zes Uur Nieuws (364.000) en Utopia (362.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Laat op Eén (737.000), Hart van Nederland (731.000), Nieuwsuur (612.000), De Opvolgers (480.000) en Shownieuws (455.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.244.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.031.000
03. Journaal 18:00 (JNPO1) 754.000
04. Laat op Eén (NPO1) 737.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 733.000


06. Hart van Nederland (SBS6) 731.000
07. Floortje naar het einde van de (NPO1) 721.000
08. Het Italiaanse Dorp Ollolai (RTL4) 664.000
09. EenVandaag (NPO1) 660.000
10. Nieuwsuur (NPO2) 612.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 536.000
12. M (NPO1) 512.000
13. Editie NL (RTL4) 502.000
14. De Opvolgers (NPO1) 480.000
15. Journaal laat (NPO1) 475.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 19.1%
2. RTL4 / 13.7%
3. NPO2 / 9.7%
4. SBS6 / 7.6%
5. NET5 / 5.7%


6. RTL7 / 5.0%
7. Vero / 4.0%
8. NPO3 / 3.7%
9. RTL8 / 2.2%
10. RTL5 / 1.6%


11. N.geog / 1.3%
12. TLC / 1.3%
13. SBS9 / 1.1%
14. BBCFirst / 1.1%
15. ID / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,5%
2. RTL Nederland 22,5%
3. SBS Groep 18,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

Wat vindt u?

Alle polls

Vertrouwt u Winston Gerschtanowitz?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen