Prima start voor Van Duin-show De Nieuwe Lekkerbek
De kijkcijfers van woensdag 1 augustus 2018 (SKO)
De nieuwe André van Duin-show De Nieuwe Lekkerbek, een zoektocht naar noviteiten op eetgebied, is woensdag met prima kijkcijfers van start gegaan op NPO 1. Er keken 835.000 mensen (19 procent) naar de première-aflevering. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Nieuwe Lekkerbek was de nummer twee op prime time. Alleen het gelijktijdig uitgezonden De Slimste Mens deed het nog beter. Naar de NPO 2-quiz met Philip Freriks keken 903.000 mensen (21 procent).
Het brons om half negen was voor de voetbalwedstrijd Sturm Graz – Ajax op Ziggo Sport. Daar keken 330.000 mensen (8 procent) naar.
RTL 4 stelt enorm teleur op dit tijdstip. Met Mijn Zaak Is De Beste stortte de zender in tot 166.000 kijkers (4 procent), lang niet genoeg voor een plek in de kijkcijfer top 25.
De winnaars om half tien waren Laat Mij Maar Lopen met 540.000 kijkers (13 procent) op NPO 1, Het Italiaanse Dorp: Ollolai met 464.000 kijkers (11 procent) op RTL 4 en Paleis voor een Prikkie met 331.000 kijkers (8 procent) op SBS 6.
Al met al waren NPO 2, NPO 1, RTL 4, SBS 6 en Ziggo Sport dus het meest in trek op prime time.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 294.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Mission Impossible 3: 288.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Chez Nous: 167.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Rambo First Blood Part 2: 162.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met SOS Mijn Vakantie Is Een Hel: 143.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Cry Baby: 140.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (697.000), EenVandaag (650.000), Half Acht Nieuws (638.000), RTL Boulevard (459.000), M (440.000), Editie NL (374.000) en Utopia (340.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (696.000), Laat op Eén (659.000), Kanniewaarzijn (651.000), Shownieuws (415.000) en Nieuwsuur (393.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandelen, RTL 4 pakte zilver met 10 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.218.000 02. De Slimste Mens (NPO2) 903.000 03. De Nieuwe Lekkerbek (NPO1) 835.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 697.000 05. Hart van Nederland (SBS6) 696.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 20.1% 2. RTL4 / 9.8% 3. SBS6 / 8.2% 4. NPO2 / 7.6% 5. RTL7 / 5.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 30,6% 2. RTL Nederland 22,2% 3. SBS Groep 14,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Roland J. Reinders, MAX