Rode Duivels spelen Brazilië én GTST-finale naar huis


De kijkcijfers van vrijdag 6 juli 2018 (SKO)

De historische winst van België op het WK Voetbal heeft torenhoge kijkcijfers opgeleverd: bijna 3,1 miljoen kijkers (54 procent) zagen vrijdagavond hoe zij Brazilië naar huis speelden op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. België versloeg Brazilië met 2-1 in een spectaculaire wedstrijd. Voor Goede Tijden Slechte Tijden was het een drama: die soap had recht tegenover deze wedstrijd zijn zomercliffhanger. Daar keken slechts 780.000 mensen (14 procent) naar.

Hoewel de zomercliffhanger door GTST-fans wel gezien wordt als de spannendste aflevering van het jaar, was deze dus kansloos tegenover het veel bekeken voetbal.

Tot overmaat van ramp hadden de makers dit jaar de duurste zomercliffhanger ooit gemaakt, maar kon die gisteren niet worden uitgezonden: in allerijl is een nieuwe zomercliff opgenomen vanwege een pijnlijke gelijkenis in het echte leven.

Van 2017 tot en met 2013 keken er respectievelijk 1 miljoen, 1,4 miljoen, 1,3 miljoen, 1,8 miljoen en 1,8 miljoen kijkers naar de zomercliff. De laatste keer dat er meer dan 2 miljoen mensen naar de zomercliff keken was in 2005.

NPO 1 was dankzij de Rode Duivels dus heer en meester op prime time. Hoeveel mensen deze wedstrijd via het Vlaamse Eén hebben gevolgd is niet duidelijk.

In de namiddag was de kwartfinale tussen Frankrijk en Uruguay (2-0) te zien. Daar keken 1,4 miljoen mensen (58 procent) naar.

Het meest bekeken alternatief voor het voetbal op prime time was de detective Vera met 519.000 kijkers (9 procent) op NPO 2, gevolgd door The Best of The Voice Worldwide met 328.000 kijkers (6 procent) op RTL 4.

Na deze Voice-special trok RTL 4 met VI Oranje Blijft Thuis een publiek van 627.000 kijkers (12 procent).

Verder haalde geen enkele andere zender op prime time een plek in de kijkcijfer top 25.

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Shawshank Redemption: 176.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 135.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts the US Masters: 114.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Louis Theroux: 113.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met When Kids Kill: 88.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Guilt Trip: 58.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Hunter Il Cacciatore: 16.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), GTST (780.000), Half Acht Nieuws (776.000), Achtuurjournaal (548.000), RTL Boulevard (535.000), Editie NL (430.000) en Utopia (316.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Rusland (1,6 miljoen), Jinek (1 miljoen), Hart van Nederland (712.000), Shownieuws (697.000), Journaal Laat (678.000), VI Oranje Blijft Thuis (627.000) en Nieuwsuur (478.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 41 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en NPO 2 brons met 7 procent.

Top 15
01. Brazilië – België (NPO1) 3.074.000
02. Studio Rusland (NPO1) 1.643.000
03. Frankrijk – Uruguay (NPO1) 1.370.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.325.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.054.000


06. Jinek (NPO1) 1.011.000
07. Sportjournaal (NPO1) 974.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 780.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 776.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 712.000


11. Shownieuws (SBS6) 697.000
12. Journaal laat (NPO1) 678.000
13. VI Oranje Blijft Thuis (RTL4) 627.000
14. Journaal 20:00 (NPO2) 548.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 535.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 41.3%
2. RTL4 / 10.5%
3. NPO2 / 7.2%
4. SBS6 / 5.5%
5. NET5 / 2.2%


6. RTL7 / 2.1%
7. NPO3 / 1.7%
8. RTL8 / 1.4%
9. Vero / 1.2%
10. Eurosp / 1.2%


11. RTL5 / 1.2%
12. Discov / 1.0%
13. TLC / 0.9%
14. Comedy / 0.8%
15. Ziggo / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 50,2%
2. RTL Nederland 15,2%
3. SBS Groep 9,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen