WK Voetbal op dag twee al door 2-miljoengrens


De kijkcijfers van vrijdag 15 juni 2018 (SKO)

Het WK-duel Portugal – Spanje, volgens René van der Gijp de beste interland van de afgelopen drie jaar (‘dit was zo verschrikkelijk goed’), trok vrijdagavond vanaf acht uur ruim 2 miljoen kijkers (42 procent) naar NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dankzij deze voetbalwedstrijd doorbreekt het WK in Rusland al op dag twee de 2-miljoengrens. Het is voor het eerst sinds het huwelijk van prins Harry op 19 mei dat een tv-uitzending meer dan 2 miljoen kijkers trekt.

De wedstrijd tussen Portugal en Spanje (3-3) werd voorafgegaan door de wedstrijd Marokko – Iran (0-1), die vanaf vijf uur ’s middags 1,1 miljoen kijkers (42 procent) scoorde.

Tussen deze wedstrijden zijn trok Studio Rusland 935.000 kijkers (27 procent). Hetzelfde programma trok op de late avond, voorafgaand aan Jinek, 1,1 miljoen kijkers (24 procent).

Het meest bekeken alternatief voor het voetbal op prime time was de detective Vera met 728.000 kijkers (15 procent) op NPO 2.

Verder was RTL 4 het meest in trek met The Best of The Voice Worldwide (468.000 kijkers en 9 procent) en VI Oranje Blijft Thuis (614.000 kijkers en 14 procent).

De nummer vier was SBS 6. Die zender trok 233.000 kijkers (5 procent) met de film The Day After Tomorrow.

  • NPO 3 scoorde met KVW Quiz: 215.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 192.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 150.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Death Row Inside Indiana: 130.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Faster: 104.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Rachel Getting Married: 75.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Marokko – Iran (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (831.000), GTST (690.000), RTL Boulevard (478.000), EenVandaag (359.000), Editie NL (347.000) en Utopia (337.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Rusland (1,1 miljoen), Jinek (993.000), Hart van Nederland (691.000), Shownieuws (621.000), Journaal Laat (621.000), VI Oranje Blijft Thuis (614.000) en Nieuwsuur (521.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 36 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Voetbal WK PRT ESP (NPO1) 2.019.000
02. Studio Rusland (NPO1) 1.088.000
03. Voetbal WK MAR IRN (NPO1) 1.063.000
04. Jinek (NPO1) 993.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 831.000


06. Vera (NPO2) 728.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 691.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 690.000
09. Shownieuws (SBS6) 621.000
10. Journaal laat (NPO1) 621.000


11. VI Oranje Blijft Thuis (RTL4) 614.000
12. Nieuwsuur (NPO2) 521.000
13. Voetbal WK VB (NPO1) 510.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 478.000
15. The Best of the Voice Worldwide (RTL4) 468.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 35.6%
2. RTL4 / 11.8%
3. NPO2 / 10.0%
4. SBS6 / 6.5%
5. NPO3 / 3.5%


6. NET5 / 2.9%
7. RTL7 / 2.3%
8. Vero / 2.1%
9. RTL8 / 1.8%
10. RTL5 / 1.4%


11. SBS9 / 0.9%
12. TLC / 0.9%
13. Discov / 0.8%
14. N.geog / 0.8%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 49,1%
2. RTL Nederland 17,3%
3. SBS Groep 12,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen