Warme zaterdagavond: alleen Champions-finale scoort


De kijkcijfers van zaterdag 26 mei 2018 (SKO)

De Champions League-finale tussen Real Madrid en Liverpool, die met 3-1 is gewonnen door de Spanjaarden, trok zaterdagavond ruim 1,5 miljoen kijkers (36 procent) naar Veronica. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het was de enige uitzending op televisie die goed scoorde op prime time. De concurrentie had vanwege het mooie zomerweer het nakijken. Het meest bekeken alternatief was Pieter Derks Spot met 555.000 kijkers (13 procent) op NPO 1.

Overigens is het wel de minst bekeken Champions League-finale sinds de Stichting KijkOnderzoek in 2002 begon met het meten van de kijkcijfers. De andere minst bekeken finales waren Real Madrid – Atlético Madrid met bijna 1,7 miljoen kijkers in 2016 en Real Madrid – Bayer Leverkusen met 1,6 miljoen kijkers in 2002.

De meest bekeken finale sinds de meting begon is FC Barcelona – Manchester United met 3,4 miljoen kijkers in 2011.

Na Veronica was dus vooral NPO 1 in trek. Na de voorstelling van Pieter Derks trok de tweede aflevering van het veelbesproken Sanne Wallis de Show slechts 351.000 kijkers (8 procent).

De nummer drie op prime time was RTL 4. Professor Nicolai en Dr. Beckand deed 300.000 kijkers (7 procent). Aansluitend was Wie Ben Ik goed voor 368.000 kijkers (13 procent).

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Komt Een Man Bij De Dokter: 263.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Line of Duty: 256.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 208.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Beck: 197.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 186.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Alarm For Cobra 11: 163.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met American Idol: 59.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Kassa (877.000), Sportjournaal (644.000), Zesuurjournaal (599.000), EenVandaag (584.000), Half Acht Nieuws (368.000), Blauw Bloed (292.000) en RTL Boulevard (270.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (789.000), Hart van Nederland (463.000), Beste Liedjes Van (313.000) en Kuyt (303.000) het meest in trek.

Veronica avondmarktleider

Veronica was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 17 procent en RTL 4 brons met 8 procent.

Top 15
01. Real Madrid – Liverpool F CL (Vero) 1.549.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.364.000
03. Kassa (NPO1) 877.000
04. Voetbal CL NB (Vero) 789.000
05. Sportjournaal (NPO1) 644.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 599.000
07. EenVandaag (NPO1) 584.000
08. Pieter Derks Spot (NPO1) 555.000
09. Voetbal CL VB (Vero) 469.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 463.000


11. Wie Ben Ik (RTL4) 368.000
12. Half acht nieuws (RTL4) 368.000
13. Sanne Wallis de Show (NPO1) 351.000
14. Wielrennen Giro d’Italia (Euro) 350.000
15. Beste Liedjes Van (SBS6) 313.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Vero / 20.1%
2. NPO1 / 16.9%
3. RTL4 / 8.3%
4. SBS6 / 6.6%
5. NET5 / 4.3%


6. NPO2 / 4.3%
7. NPO3 / 3.5%
8. RTL8 / 3.7%
9. RTL7 / 3.1%
10. RTL5 / 2.3%


11. SBS9 / 1.5%
12. TLC / 1.2%
13. ID / 1.2%
14. Discov / 1.0%
15. BBCFirst / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. SBS Groep 32,5%
2. Publieke Omroep 24,7%
3. RTL Nederland 16,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen