NPO 1 wint halfnegenslot met Britse Heel Holland Bakt


De kijkcijfers van donderdag 24 mei 2018 (SKO)

NPO 1 scoort met The Great British Bake Off. Het achtste seizoen van de Britse Heel Holland Bakt is donderdagavond om half negen met 888.000 kijkers (17 procent) van start gegaan. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Geen enkel programma trok om half negen meer bekijks. De meest bekeken alternatieven waren Oplichters in het Buitenland met 521.000 kijkers (10 procent) op SBS 6 en Geer & Goor Stevig Gebouwd met 468.000 kijkers (9 procent) op RTL 4.

In voorgaande jaren zond NPO 1 The Great British Bake Off uit in de zomer op het tijdslot van De Wereld Draait Door, maar daar is nu M te zien. Het is voor het eerst dat de Britse show hier op prime time wordt uitgezonden.

NPO 1 won ook het halftienslot: Van Onschatbare Waarde deed 1,1 miljoen kijkers (22 procent). De meest bekeken alternatieven waren The Big Music Quiz met 541.000 kijkers (11 procent) op RTL 4 en Nieuwsuur met 465.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.

Waar SBS 6 het om half negen nog redelijk deed, stortte ze om half tien in met Peter R. de Vries‘ De Raadkamer. Daar keken 274.000 mensen (5 procent) naar.

Verder deed vooral RTL 7 het goed op prime time: The Expendables 3 deed 400.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met KVW Terug naar de basis: 398.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 391.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met SWAT: 350.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met De zaak van je leven: 322.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Other Woman: 318.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Foute Vriendinnen: 181.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTST (973.000), Zesuurjournaal (794.000), RTL Boulevard (724.000), EenVandaag (681.000), Sportjournaal (681.000), M (637.000), Editie NL (603.000) en Utopia (448.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (693.000), Hart van Nederland (667.000), Hoe heurt het eigenlijk (649.000), Nieuwsuur (465.000), Shownieuws (397.000) en RTL Late Night (390.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.517.000
02. Van Onschatbare Waarde (NPO1) 1.112.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.082.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 973.000
05. Great British Bake Off (NPO) 888.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 794.000
07. RTL Boulevard (RTL4) 724.000
08. Pauw (NPO1) 693.000
09. EenVandaag (NPO1) 681.000
10. Sportjournaal (NPO1) 681.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 667.000
12. Hoe beurt het eigenlijk (NPO1) 649.000
13. M (NPO1) 637.000
14. Editie NL (RTL4) 603.000
15. The Big Music Quiz (RTL4) 541.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.6%
2. RTL4 / 14.5%
3. SBS6 / 8.6%
4. RTL7 / 5.6%
5. RTL8 / 5.3%


6. NPO2 / 5.3%
7. Vero / 4.9%
8. NET5 / 4.6%
9. NPO3 / 3.4%
10. RTL5 / 2.8%


11. Discov / 1.4%
12. BBCFirst / 1.2%
13. Comedy / 1.1%
14. TLC / 1.0%
15. SBS9 / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 29,3%
2. RTL Nederland 28,2%
3. SBS Groep 18,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen