Half miljoen kijkers voor jubileumeditie Shownieuws


De kijkcijfers van vrijdag 9 maart 2018 (SKO)

De jubileumeditie van Shownieuws, dat zijn vijftiende verjaardag viert, wist vrijdagavond 487.000 kijkers te vermaken. Daarmee boeide het SBS 6-programma 13,5 procent van de kijkers tussen elf en twaalf. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De grote winnaar op de late avond was RTL Late Night met 931.000 kijkers (22 procent). Het brons was voor Eredivisie op Vrijdag, dat 901.000 kijkers (18 procent) scoorde. Pauw vermaakte 763.000 kijkers (22 procent).

RTL 4 blijft de grote winnaar op vrijdagavond prime time met ditmaal 1,7 miljoen kijkers (26 procent) voor The Voice Kids.

Het meest bekeken alternatief was NPO 1 met Flikken Maastricht, dat 1,4 miljoen kijkers (21 procent) scoorde, en de TV Show, goed voor 1,1 miljoen kijkers (17 procent).

Het brons was voor het schaatsen op NPO 3. De drie kilometer van de dames op het WK Allround noteerde 875.000 kijkers (14 procent).

Twee voor Twaalf bezorgde NPO 2 de vierde positie. Daar keken 817.000 mensen (12 procent) naar.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Voetbal Inside: 401.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Handhavers: 359.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 355.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 291.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Big Fat Gypsy Wedding: 110.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Boys don’t cry: 57.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Gesprek met premier (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (996.000), Half Acht Nieuws (957.000), RTL Boulevard (836.000) en WK Schaatsen Allround (755.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren RTL Late Night (931.000), Eredivisie op vrijdag (901.000), Pauw (763.000), Hart van Nederland (702.000), Nieuwsuur (493.000) en Shownieuws (487.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 22 procent en NPO 3 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.818.000
02. The Voice Kids (RTL4) 1.657.000
03. Flikken Maastricht (NPO1) 1.403.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.212.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.084.000


06. TV Show (NPO1) 1.075.000
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.058.000
08. Gesprek met premier (NPO1) 1.057.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 996.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 957.000


11. RTL Late Night (RTL4) 931.000
12. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 901.000
13. Schaatsen WK Allround 3KM D (NPO3) 875.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 836.000
15. Twee voor twaalf (NPO2) 817.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.7%
2. RTL4 / 21.5%
3. NPO3 / 8.0%
4. SBS6 / 7.2%
5. NPO2 / 6.6%


6. NET5 / 3.6%
7. RTL7 / 3.3%
8. Vero / 2.7%
9. RTL8 / 1.6%
10. RTL5 / 1.3%


11. Discov / 1.4%
12. BBCFirst / 1.2%
13. SBS9 / 1.0%
14. TLC / 1.0%
15. FS3E / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,3%
2. RTL Nederland 27,7%
3. SBS Groep 14,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen