Chantal Janzen blijft teleurstellen op RTL-woensdag
De kijkcijfers van woensdag 28 maart 2018 (SKO)
Twee van de drie grootste vrouwelijke RTL-sterren hebben een probleem op prime time: Wendy van Dijk op donderdag met de RTL Gezondheidstest en Chantal Janzen op woensdag met Doe Het Lekker Zelf. Ook gisteren was de knutselshow met 679.000 kijkers (11 procent) weer weinig in trek. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De show van Janzen werd opnieuw verslagen door De Wereld Volgens 80-Jarigen van SBS 6. Daar keken 686.000 mensen (11 procent) naar.
Voor RTL 4 is 11 procent ver onder het zendergemiddelde, terwijl dat voor SBS 6 bóven het zendergemiddelde is. Ook om half tien trok 6 meer kijkers dan 4: Verzamelkoorts had 638.000 kijkers (12 procent) en Opdienen of Afserveren 601.000 kijkers (11 procent).
NPO 1 staat fier aan kop. DNA Onbekend zette 1,4 miljoen kijkers (24 procent) neer, waarna Endeavour uitkwam op 1 miljoen kijkers (20 procent).
De nummer vier op prime time was Net5. NCIS kwam uit op een score van 461.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Zembla: 393.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Red 2: 359.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Ouders uit de kast: 340.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met The Blacklist: 268.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Green Zone: 243.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Beautician and the Beast: 113.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (906.000), Editie NL (760.000) en Utopia (590.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (842.000), Pauw (725.000), Shownieuws (640.000) en Nieuwsuur (516.000) het meest in trek. RTL Late Night haalde met 372.000 kijkers geen plek in de top 25.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.991.000 02. DNA Onbekend (NPO1) 1.367.000 03. De wereld draait door (NPO1) 1.250.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.146.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.143.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 24.0% 2. RTL4 / 14.5% 3. SBS6 / 10.9% 4. NPO2 / 5.8% 5. NET5 / 4.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 33,5% 2. RTL Nederland 23,4% 3. SBS Groep 20,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL