Ellie verslaat Beau, VIP-wegpiraten zijn kijkcijferhit


De kijkcijfers van dinsdag 27 februari 2018 (SKO)

Ellie Lust en Beau van Erven Dorens lanceerden dinsdagavond tegelijkertijd hun nieuwe primetimeprogramma’s op televisie. De eerste slag is gewonnen door de politiewoordvoerster. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Ellie op Patrouille trapte direct na Opsporing Verzocht af met een zeer mooie 1,4 miljoen kijkers (22 procent) op NPO 1, terwijl de première van Beau Five Days Inside genoegen moest nemen met een score van 920.000 kijkers (15 procent) op RTL 4.

Op het tijdslot half negen won NPO 1 ook van RTL 4. Opsporing Verzocht kon rekenen op 1,5 miljoen kijkers (22 procent), waar Married at first Sight bleef steken op 953.000 kijkers (14 procent).

Reden om te treuren is er echter niet bij RTL, want bij zusterzender RTL 5 beleefde de VIP-editie van De Slechtste Chauffeur van Nederland een erg mooie première. De realityshow trok 751.000 kijkers (11 procent) en daarmee belandde de zender zelfs in de kijkcijfer top 15 (op plek 15). Doorgaans lukt dat de zender alleen met Expeditie Robinson.

Dankzij de VIP-wegpiraten pakte RTL 5 brons op prime time. Aansluitend begon het nieuwe programma De Leugendetective met een aardige 411.000 kijkers (7 procent), overigens ook al ver boven het RTL 5-gemiddelde.

De vierde zender op prime time was Veronica. The Kingsman: The Secret Service kwam uit op een nette 553.000 kijkers (9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Vier handen op een buik: 475.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Nick & Simon The Dream: 409.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Quantum of Solace: 400.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met De Monitor: 322.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met 10 Jaar Grenzeloos Verliefd: 213.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Coach Carter: 115.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (989.000), Editie NL (846.000), Utopia (592.000) en Binnenstebuiten (514.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Rijdende Rechter (1,3 miljoen), Jinek (950.000), late NOS Journaal (657.000), Nieuwsuur (561.000) en RTL Late Night (543.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.319.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.496.000
03. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.456.000
04. Ellie op Patrouille (NPO1) 1.362.000
05. De Rijdende Rechter (NPO1) 1.310.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.185.000
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.167.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 1.165.000
09. EenVandaag (NPO1) 1.092.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 989.000


11. Married at first sight (RTL4) 953.000
12. Jinek (NPO1) 950.000
13. Beau Five Days Inside (RTL4) 920.000
14. Editie NL (RTL4) 846.000
15. Slechtste Chauffeur van Nederland (RTL5) 751.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.4%
2. RTL4 / 16.1%
3. SBS6 / 7.3%
4. Vero / 6.2%
5. NPO2 / 6.0%


6. RTL7 / 5.0%
7. RTL5 / 4.6%
8. NPO3 / 3.7%
9. NET5 / 2.8%
10. RTL8 / 2.3%


11. BBCFirst / 1.5%
12. Discov / 1.0%
13. N.geog / 0.8%
14. SBS9 / 0.8%
15. Comedy / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,1%
2. RTL Nederland 28,0%
3. SBS Groep 17,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen