Yvon Jaspers vernedert Leonardo DiCaprio


De kijkcijfers van zondag 7 januari 2018 (SKO)

Yvon Jaspers trok zondagavond met haar tweede en voorlopig laatste Boer Zoekt Vrouw-special maar liefst 3 miljoen kijkers naar NPO 1. Daarmee won ze met gemak van het meest bekeken alternatief: de tv-première van de Leonardo DiCaprio-film The Wolf of Wall Street op RTL 4, waar 486.000 mensen (9 procent) naar keken. De KRO-NCRV-presentatrice was oppermachtig: ze trok 42 procent van álle mensen die om half negen televisie keken. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. 

De boerenspecial van Jaspers volgde op die van Nieuwjaarsdag, vorige week maandag. Toen zaten er ruim 2,2 miljoen mensen (30 procent) klaar voor het programma.

Aansluitend aan de Boer Zoekt Vrouw-special scoorde Dit Was Het Nieuws zondagavond 1,7 miljoen kijkers (27 procent). Dáárna deed Andere Tijden Sport ruim 1 miljoen kijkers (20 procent).

RTL 4 pakte dus zilver op prime time met de Leonardo DiCaprio-film, maar het verschil is enorm.

Het brons op prime time is voor NPO 3. Die scoorde met Lekker Dik 426.000 kijkers (7 procent). Daaraan voorafgaand deed Lama’s Back in Action 396.000 kijkers (6 procent).

De vierde plek was voor de film Heat op SBS 6. Daar keken 419.000 mensen (7 procent) naar.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Hawaii Five-O: 349.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Parker: 349.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Spotlight: 291.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI New York: 291.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Oorlog in het Hotel: 213.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Shawshank Redemption: 186.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), TV Monument Floortje Dessing (932.000), RTL Boulevard (540.000), vtwonen (488.000) en Lama’s Back in Action (396.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Andere Tijden Sport (1 miljoen), Shownieuws (904.000), Hart van Nederland (878.000), Nieuwsuur (476.000) en Oud en Nieuw onder vuur (475.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 10 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Boer Zoekt Vrouw Special (NPO1) 2.991.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.526.000
03. Dit Was Het Nieuws (NPO1) 1.669.000
04. Studio Sport (NPO1) 1.331.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.076.000


06. Andere Tijden Sport (NPO1) 1.027.000
07. TV Monument Floortje Dessing (NPO1) 932.l000
08. Shownieuws (SBS6) 904.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 878.000


11. Schaatsen EK Afstanden (NPO1) 715.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 540.000
13. Vtwonen (SBS6) 488.000
14. The Wolf of Wall Street (RTL4) 486.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 476.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.9%
2. RTL4 / 9.9%
3. SBS6 / 8.7%
4. NPO3 / 6.0%
5. NPO2 / 5.2%


6. Vero / 4.8%
7. RTL7 / 4.6%
8. RTL8 / 3.6%
9. RTL5 / 3.1%
10. NET5 / 2.8%


11. SBS9 / 1.3%
12. Discov / 1.0%
13. Comedy / 0.9%
14. N.geog / 0.8%
15. Ziggo / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,1%
2. RTL Nederland 21,2%
3. SBS Groep 17,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV, Linelle Deunk

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen