Youp van ’t Hek wint cabaretbattle op oudejaarsavond


De kijkcijfers van zondag 31 december 2017 (SKO)

De Oudejaarsconference van Youp van ’t Hek trok zondagavond bijna 2,6 miljoen kijkers (38 procent) naar NPO 1. Daarmee won hij met gemak van de gelijktijdig uitgezonden conference van Guido Weijers op RTL 4, die bijna 1,2 miljoen kijkers (18 procent) trok. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het was de eerste keer dat RTL 4 zijn conference recht tegenover die van NPO 1 zette. In 2014 scoorden Youp en Guido, níet tegen over elkaar, nog 2,4 miljoen en 1,7 miljoen kijkers.

Vorig jaar verzorgde Claudia de Breij de prestigieuze Oudejaarsconference op NPO 1. Toen keken er 2,1 miljoen mensen. Het jaar eervoor brak Herman Finkers met ruim 3 miljoen kijkers een dertien jaar oud kijkcijferrecord. De laatste keer dat er nóg meer mensen naar de conference keken, was in 2002, toen Youp van ’t Hek 4,2 miljoen kijkers scoorde.

De meeste mensen kozen op oudejaarsavond voor NPO 1. Het door Dionne Stax gepresenteerde Nationaal Aftelmoment, dat na Youp werd uitgezonden, was met 3,1 miljoen kijkers (42 procent) de grote winnaar van de avond.

Tussen het Achtuurjournaal en Youp in trokken de programma’s Mindf*ck Oudejaarsspecial en De TV Draait Door respectievelijk 1,6 miljoen kijkers (27 procent) en 1,5 miljoen kijkers (24 procent).

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met de oudejaarsspecial van Miljoenenjacht die 1,5 miljoen kijkers (26 procent) trok, en dus de conference van Guido Weijers. Na Weijers keken er 1,5 miljoen mensen (20 procent) naar het Nationale Vuurwerk.

Verder was op prime time vooral NPO 3 in trek met zijn muziekavond: ABBA in Concert noteerde 580.000 kijkers (10 procent) en het Muziekfeest van het Jaar had er 742.000 (12 procent).

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Komt Een Man Bij De Dokter: 457.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Andere Tijden Special: 383.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Voetbal Inside: 130.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Annie: 121.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met RTL Late Night Ed Sheeran Showcase: 120.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Kensington live at Ziggo Dome: 93.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Net5 Loves Oud en Nieuw: 53.000 kijkers.

Vooravond, late avond en na middernacht

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Tijd voor MAX oudejaarsshow (1,1 miljoen), Sport Jaaroverzicht (1 miljoen), Half Acht Nieuws (904.000), Top 2000 a gogo (761.000) en RTL Boulevard (533.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Nationaal Aftelmoment (3,1 miljoen), Youp Oudejaarsconference (2,6 miljoen), Guido Weijers Oudejaarsconference (1,2 miljoen), Helden van de Top 2000 (820.000), Toppers Wild West Thuis Best (545.000) en Shownieuws (416.000) het meest in trek.

Na middernacht waren De TV Draait Door (1,4 miljoen), George Michael Live in London (930.000), Helden van de Top 2000 (820.000), Toppers Wild West Thuis Best (545.000) en MAX Muziekspecial (412.000) het populairst.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en NPO 3 brons met 10 procent.

Top 15
01. Nationaal Aftelmoment (NPO1) 3.063.000
02. Youp Oudejaarsconference (NPO1) 2.590.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.688.000
04. Mindf*ck Oudejaarsspecial (NPO1) 1.631.000
05. Postcode Loterij Miljoenenjacht (RTL4) 1.527.000


06. Nationale Vuurwerk (RTL4) 1.504.000
07. De TV Draait Door (NPO1) 1.490.000
08. Guido Weijers Oudejaarsconference (RTL4) 1.188.000
09. Tijd voor MAX Oudejaarsshow (NPO1) 1.082.000
10. Sport Jaaroverzicht (NPO1) 1.005.000


11. George Michael Live in London (RTL4) 930.000
12. Half acht nieuws (RTL4) 904.000
13. Helden van de Top 2000 (NPO3) 820.000
14. Top 2000 a gogo (NPO3) 761.000
15. Muziekfeest van het jaar (NPO3) 742.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.5%
2. RTL4 / 18.6%
3. NPO3 / 9.6%
4. SBS6 / 6.3%
5. NPO2 / 4.6%


6. RTL7 / 2.0%
7. RTL8 / 1.9%
8. Vero / 1.6%
9. NET5 / 1.3%
10. SBS9 / 1.2%


11. RTL5 / 0.9%
12. N.geog / 0.9%
13. Comedy / 0.8%
14. Discov / 0.6%
15. BBCFirst / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,7%
2. RTL Nederland 23,4%
3. SBS Groep 10,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

 Foto: BNNVARA

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen