TV Kantine en Op Goed Geluk dalen: -24 en -27 procent


De kijkcijfers van zaterdag 27 januari 2018 (SKO)

De nieuwe zaterdagavond van RTL 4 zakt wat in ten opzichte van vorige week. Het kijkersaantal van de bijna twee uur durende Linda de Mol-show Weet Ik Veel blijft redelijk stabiel met een daling van 9 procent, maar de omringende shows TV Kantine en Op Goed Geluk laten sterke dalingen zien van respectievelijk -24 en -27 procent. Uiteindelijk scoorden De TV Kantine, Weet Ik Veel en TV Kantine gisteren 1,1 miljoen (18 procent), 1,5 miljoen (23 procent) en 869.000 kijkers (18 procent).

Als de daling hier ophoudt heeft RTL 4 nog steeds een mooie zaterdagavond in handen. Alle drie de programma’s scoren flink boven het laatste weekgemiddelde van de zender, dat op 17 procent ligt.

NPO 1’s Wie is de Mol blijft de grote winnaar op prime time met ditmaal 2,5 miljoen kijkers (38 procent), nagenoeg evenveel als vorige week. Aansluitend zakt NPO 1 behoorlijk in: waar Ik Vertrek vorige week 1,5 miljoen kijkers (24 procent) had, kwam Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 gisteren niet verder dan 847.000 kijkers (14 procent).

Door die magere score werd NPO 1 om half tien ingehaald door de nabeschouwing van Wie is de Mol op NPO 3. MolTalk kwam uit op 879.000 kijkers (14 procent). Voorafgaand aan MolTalk trok Innan Vi Dor 145.000 kijkers (2 procent).

De nummer vier op prime time was NPO 2 met Victoria (447.000 kijkers en 7 procent) en Andere Tijden (349.000 kijkers en 6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Pirates of the Caribbean On Stranger Tides: 257.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts The Masters: 256.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Law and Order: SVU: 186.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 164.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Doom: 159.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Echt Waar: 114.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (764.000), RTL Boulevard (605.000), Eigen huis en tuin (569.000) en Lachen om home video’s (489.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,5 miljoen), Op Goed Geluk (869.000), Hart van Nederland (583.000), Late Nieuws (453.000) en Nieuwsuur (374.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15
01. Wie is de Mol (NPO1) 2.462.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.013.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.467.000
04. Weet Ik Veel (RTL4) 1.450.000
05. Kassa (NPO1) 1.305.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.241.000
07. TV Kantine (RTL4) 1.108.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.080.000
09. MolTalk (NPO3) 879.000
10. Op Goed Geluk (RTL4) 869.000


11. Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 (NPO1) 847.000
12. Schaatsen NK Sprint 1000M Heren (NPO1) 7494.000
13. Half acht nieuws (RTL4) 764.000
14. Studio Sport (NPO1) 614.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 605.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.9%
2. RTL4 / 18.1%
3. SBS6 / 6.5%
4. NPO2 / 5.7%
5. NPO3 / 4.7%


6. RTL7 / 4.1%
7. NET5 / 2.9%
8. RTL8 / 2.5%
9. Vero / 2.4%
10. FS1E / 2.3%


11. SBS9 / 1.9%
12. RTL5 / 1.1%
13. Comedy / 0.9%
14. BBCFirst / 0.9%
15. TLC / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,3%
2. RTL Nederland 25,8%
3. SBS Groep 13,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen