TV Kantine en Op Goed Geluk dalen: -24 en -27 procent
De kijkcijfers van zaterdag 27 januari 2018 (SKO)
De nieuwe zaterdagavond van RTL 4 zakt wat in ten opzichte van vorige week. Het kijkersaantal van de bijna twee uur durende Linda de Mol-show Weet Ik Veel blijft redelijk stabiel met een daling van 9 procent, maar de omringende shows TV Kantine en Op Goed Geluk laten sterke dalingen zien van respectievelijk -24 en -27 procent. Uiteindelijk scoorden De TV Kantine, Weet Ik Veel en TV Kantine gisteren 1,1 miljoen (18 procent), 1,5 miljoen (23 procent) en 869.000 kijkers (18 procent).
Als de daling hier ophoudt heeft RTL 4 nog steeds een mooie zaterdagavond in handen. Alle drie de programma’s scoren flink boven het laatste weekgemiddelde van de zender, dat op 17 procent ligt.
NPO 1’s Wie is de Mol blijft de grote winnaar op prime time met ditmaal 2,5 miljoen kijkers (38 procent), nagenoeg evenveel als vorige week. Aansluitend zakt NPO 1 behoorlijk in: waar Ik Vertrek vorige week 1,5 miljoen kijkers (24 procent) had, kwam Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 gisteren niet verder dan 847.000 kijkers (14 procent).
Door die magere score werd NPO 1 om half tien ingehaald door de nabeschouwing van Wie is de Mol op NPO 3. MolTalk kwam uit op 879.000 kijkers (14 procent). Voorafgaand aan MolTalk trok Innan Vi Dor 145.000 kijkers (2 procent).
De nummer vier op prime time was NPO 2 met Victoria (447.000 kijkers en 7 procent) en Andere Tijden (349.000 kijkers en 6 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Pirates of the Caribbean On Stranger Tides: 257.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts The Masters: 256.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Law and Order: SVU: 186.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 164.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Doom: 159.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Echt Waar: 114.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (764.000), RTL Boulevard (605.000), Eigen huis en tuin (569.000) en Lachen om home video’s (489.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,5 miljoen), Op Goed Geluk (869.000), Hart van Nederland (583.000), Late Nieuws (453.000) en Nieuwsuur (374.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Top 15 01. Wie is de Mol (NPO1) 2.462.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.013.000 03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.467.000 04. Weet Ik Veel (RTL4) 1.450.000 05. Kassa (NPO1) 1.305.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 26.9% 2. RTL4 / 18.1% 3. SBS6 / 6.5% 4. NPO2 / 5.7% 5. NPO3 / 4.7%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,3% 2. RTL Nederland 25,8% 3. SBS Groep 13,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL