The Voice aan kop met eerste Knockouts-aflevering
De kijkcijfers van vrijdag 12 januari 2018 (SKO)
De Knockouts-ronde van The Voice of Holland is vrijdagavond met ruim 2,1 miljoen kijkers (34 procent) van start gegaan op RTL 4. Daarmee was de talentenjacht van Martijn Krabbé en Wendy van Dijk veruit het meest bekeken programma op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het meest bekeken alternatief volgt op afstand. De Slimste Mens wist tegelijkertijd bijna 1,5 miljoen kijkers (23 procent) te bekoren op prime time.
Aansluitend aan De Slimste Mens noteerde Verborgen Verleden een voor NPO 2 prima 594.000 kijkers (10 procent).
Het brons op prime time was voor NPO 1, dat met de Flikken Maastricht-herhaling 1,1 miljoen kijkers (17 procent) scoorde en met de TV Show 944.000 kijkers (15 procent).
Verder wist geen enkele tv-zender met zijn prime-time-programmering de kijkcijfer top 25 te behalen.
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 307.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 287.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Louis Theroux: 233.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Seventh Son: 198.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Sessions: 91.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Gamer: 82.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Etters achter de tralies: 70.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Gesprek met premier (906.000), RTL Boulevard (898.000) en RTL Boulevard (898.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (939.000), 5 Jaar Later (832.000), Hart van Nederland (789.000), Nederland Verbouwt (664.000) en Shownieuws (577.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 22 procent en NPO 2 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.148.000 02. The Voice of Holland (RTL4) 2.132.000 03. De Slimste Mens (NPO2) 1.462.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.459.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.231.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 24.5% 2. NPO1 / 21.8% 3. NPO2 / 10.0% 4. SBS6 / 6.2% 5. NET5 / 3.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 34,3% 2. RTL Nederland 30,1% 3. SBS Groep 14,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL