Thierry Baudet verslaat Luuk Ikink


De kijkcijfers van maandag 18 december 2017 (SKO)

Thierry Baudet won maandagavond voor het oog van 953.000 kijkers (23 procent) de Politicus van het Jaar-verkiezing in EenVandaag. Daarmee was de Forum voor Democratie-ster de winnaar van het tijdslot; het meest bekeken alternatief was de Luuk Ikink-show RTL Boulevard met 883.000 kijkers (19 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Baudet won met 39 procent van de stemmen van zijn concurrenten Klaas Dijkhoff (18 procent) en Jesse Klaver (14 procent). 

Baudet zet op de late avond ook nog eens in de talkshow Jinek en daar keken 819.000 mensen (26 procent) naar. Ook dat programma was de winnaar in zijn tijdslot. De talkshow won van RTL Late Night, dat met de coaches van The Voice of Holland 585.000 kijkers (13 procent) scoorde.

NPO 1 was de winnaar op prime time met het vernieuwde Spoorloos, dat 1,7 miljoen kijkers (31 procent) scoorde. Daaraan voorafgaand trok de Radar-special over roken 934.000 kijkers (13 procent).

De Slimste Mens van NPO 2 was het meest bekeken alternatief met 1,4 miljoen kijkers (20 procent). Aansluitend trok In Het Spoor Van IS 341.000 kijkers (5 procent).

RTL 4 pakte brons met de dubbele slotaflevering van Helemaal Het Einde, goed voor 1,1 miljoen kijkers (16 procent).

Verder was vooral RTL 7 in trek: Voetbal Inside kwam uit op 672.000 kijkers (10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Hunted: 542.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Holiday: 497.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Bonje met de buren: 432.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Santa Clause 2: 339.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Coming to America: 254.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met America’s Next Top Model: 164.000 kijkers.

Volgens Net5 was ze dankzij de film The Holiday de tweede zender van Nederland in zijn doelgroep. Het is in de doelgroep de best scorende film van deze Lovely December-themamaand tot nu toe.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (953.000), RTL Boulevard (883.000), Editie NL (795.000), Een Huis Vol (686.000) en Binnenstebuiten (558.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,7 miljoen), Jinek (819.000), Hart van Nederland (593.000), RTL Late Night (585.000) en Shownieuws (498.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.859.000
02. Geheime Dagboek van Hendrik Groen (NPO1) 1.683.000
03. Spoorloos (NPO1) 1.668.000
04. De Slimste Mens (NPO2) 1.359.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.211.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.208.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.191.000
08. Helemaal het einde (RTL4) 1.074.000
09. EenVandaag (NPO1) 953.000
10. Radar Extra (NPO1) 934.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 883.000
12. Jinek (NPO1) 819.000
13. Editie NL (RTL4) 795.000
14. Een Huis Vol (NPO1) 686.000
15. Voetbal Inside (RTL7) 672.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.0%
2. RTL4 / 16.4%
3. NPO2 / 8.4%
4. SBS6 / 7.4%
5. NET5 / 6.8%


6. RTL7 / 6.3%
7. NPO3 / 4.8%
8. Vero / 4.0%
9. RTL8 / 3.3%
10. RTL5 / 1.7%


11. N.geog / 1.1%
12. Discov / 1.1%
13. Comedy / 0.7%
14. BBCFirst / 0.7%
15. SBS9 / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,2%
2. RTL Nederland 27,7%
3. SBS Groep 18,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen