Nephuwelijk Gordon is megahit: 2,2 miljoen kijkers


De kijkcijfers van donderdag 14 december 2017 (SKO)

Het nephuwelijk van Gordon in de finale van zijn realityprogramma Gordon Gaat Trouwen was donderdagavond een enorm groot kijkcijfersucces. Er keken bijna 2,2 miljoen mensen (32 procent) naar de uitzending op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het was de bedoeling dat Gordon in de finale van zijn RTL 4-show zou trouwen met Manuel of Rogier, maar de zanger koos voor geen van beiden. Zijn huwelijksshow bleek een poppenkast; hij was op geen van de twee verliefd.

De laatste drie RTL 4-programma’s die meer dan twee miljoen kijkers wisten te boeien op donderdagavond prime time waren All You Need Is Love Kerstspecial met bijna 3 miljoen kijkers op 24 december 2015, het extra RTL Nieuws over de gijzeling van het NOS Journaal met 2,6 miljoen kijkers op 29 januari 2015 en Geer en Goor Effe Geen Cent Te Makken met 2,2 miljoen kijkers op 7 november 2013.

Merkwaardig genoeg wist het aansluitend uitgezonden RTL Late Night van Humberto Tan nauwelijks te profiteren van deze megascore van Gordon. Toen Tan in beeld kwam, zapte 70 procent (!) van de mensen weg. Hij hield 651.000 kijkers (15 procent) over. Jinek deed het alsnog beter met 884.000 kijkers (28 procent).

Voorafgaand aan Gordon Gaat Trouwen moest een herhaling van Chantal Blijft Slapen genoegen nemen met 869.000 kijkers (13 procent).

De grote winnaar om half negen was niet RTL 4, maar RTL 5 met Expeditie Robinson. Daar keken 1,3 miljoen mensen (20 procent) naar. Aansluitend trok Eilandpraat 587.000 kijkers (10 procent).

De nummer drie op prime time was NPO 2. De Slimste Mens kwam uit op 1,2 miljoen kijkers (18 procent). Aansluitend deed De Tafel van Tijs 308.000 kijkers (5 procent).

De vierde plek was voor NPO 1. De Reünie bleef steken op 753.000 kijkers (11 procent) en Het Instituut kwam vervolgens niet verder dan 561.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met KVW Terug naar de basis: 567.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 333.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts WK 2018: 295.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Princess Diaries 2: 263.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Tower Heist: 237.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Criminal Minds: 198.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), GTST (1,4 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (951.000), Editie NL (860.000) en Zes Uur Nieuws (550.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (884.000), Studio Sport Eredivisie (867.000), Hart van Nederland (731.000), RTL Late Night (651.000), Shownieuws (550.000) en Nieuwsuur (487.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 19 procent en RTL 5 brons met 8 procent.

Top 15
01. Gordon Gaat Trouwen (RTL4) 2.154.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.922.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.367.000
04. Expeditie Robinson (RTL5) 1.321.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.257.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.247.000
07. De Slimste Mens (NPO2) 1.232.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 1.155.000
09. EenVandaag (NPO1) 1.046.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 951.000


11. Jinek (NPO1) 884.000
12. Chantal blijft slapen (RTL4) 869.000
13. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 867.000
14. Editie NL (RTL4) 860.000
15. De Reünie (NPO1) 753.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 20.2%
2. NPO1 / 18.5%
3. RTL5 / 8.4%
4. NPO2 / 7.4%
5. SBS6 / 6.5%


6. RTL7 / 4.8%
7. NET5 / 4.1%
8. NPO3 / 3.5%
9. RTL8 / 3.4%
10. FS1E / 3.0%


11. Vero / 2.9%
12. Comedy / 1.1%
13. Discov / 0.9%
14. SBS9 / 0.7%
15. 24Kitch / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 36,8%
2. Publieke Omroep 29,4%
3. SBS Groep 14,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Comedy Central

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen