Nieuwe RTL 4-show Oh Wat Een Jaar is kijkcijferhit


De kijkcijfers van zaterdag 14 oktober 2017 (SKO)

De nieuwe RTL 4-show Oh Wat Een Jaar van Linda de Mol is zaterdagavond met succes van start gegaan. Er keken ruim 1,5 miljoen mensen (26 procent) naar de retrotainment-show, die daarmee de winnaar op prime time was. Aansluitend trok de een na laatste Kroongetuige 539.000 kijkers (10 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Oh Wat Een Jaar is de opvolger van Ik Hou Van Holland, dus scoren was cruciaal voor De Mol. Haar laatste show The Story Of My Life mislukte.

NPO 1 bood het meest bekeken alternatief voor de RTL 4-hitshow: Het Beste Brein van Nederland noteerde ruim 1,1 miljoen kijkers (19 procent), waarna Dwars Door De Week 820.000 kijkers (15 procent) neerzette.

Het brons was voor NPO 2: Verborgen Verleden kwam uit op 497.000 kijkers (8 procent). Aansluitend trok Andere Tijden 370.000 kijkers (6 procent).

Pas daarna volgt SBS 6. De Mensenkennis-herhaling scoorde 447.000 kijkers (8 procent). Daaraan voorafgaand noteerde Wedden Dat Ik Het Kan slechts 367.000 kijkers (6 procent).

De nummer vijf op prime time was FOX Sports Eredivisie 1, dat met de wedstrijd Feyenoord – Zwolle 355.000 kijkers (6 procent) scoorde.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Castle: 304.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 254.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Echt Waar: 238.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Little Boy Blue: 217.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 176.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met American Gangster: 155.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Oranje Boven Down Under (1,3 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (913.000), Half Acht Nieuws (860.000), EenVandaag (772.000), RTL Boulevard (573.000) en Eigen Huis & Tuin (517.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Hart van Nederland (755.000), Studio Sport (614.000), Shownieuws (582.000) en Nieuwsuur (514.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.759.000
02. Oh Wat Een Jaar (RTL4) 1.533.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.406.000
04. Oranje Boven Down Under (NPO1) 1.319.000
05. Kassa (NPO1) 1.201.000


06. Beste Brein van Nederland (NPO1) 1.122.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 913.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 860.000
09. Dwars door de week (NPO1) 820.000
10. EenVandaag (NPO1) 772.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 755.000
12. Studio Sport (NPO1) 614.000
13. Shownieuws (SBS6) 582.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 573.000
15. Kroongetuige (RTL4) 539.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.8%
2. RTL4 / 16.1%
3. SBS6 / 8.2%
4. NPO2 / 6.5%
5. FS1E / 5.3%


6. NET5 / 4.7%
7. NPO3 / 3.2%
8. RTL5 / 3.2%
9. Vero / 2.7%
10. RTL7 / 2.3%


11. RTL8 / 2.3%
12. Ziggo / 1.4%
13. SBS9 / 1.1%
14. Comedy / 1.1%
15. TLC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,5%
2. RTL Nederland 23,9%
3. SBS Groep 16,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen