Late soap De Spa scoort ruim boven Net5-gemiddelde


De kijkcijfers van maandag 2 oktober 2017 (SKO)

De late night soap De Spa is maandagavond om half elf met 300.000 kijkers en 6,3 procent marktaandeel van start gegaan op Net5. Daarmee liet de zender vier andere top-tienzenders achter zich: NPO 3 en RTL 5, 7 en 8. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Spa scoort ruim boven het Net5-gemiddelde. Zowel het gemiddelde avondmarktaandeel van gisteren als het laatste weekgemiddelde van Net5 is 4,5 procent. Daar zit de Annette Barlo-serie 40 procent boven.

En hoe is er in de Net5-doelgroep gescoord? “De Spa is van start gegaan met een marktaandeel van 7,5 procent in de doelgroep 20-54 jaar en 9 procent procent in de doelgroep vrouwen 20-49 én 20-34 jaar. Een nette start, ruim boven het zendergemiddelde en tijdslotgemiddelde van Net5“, laat de zender weten.

De kijkcijfers van de tweede aflevering van vanavond zijn nóg spannender. Dan klinkt het oordeel van de kijker. Die kan afhaken óf verder kijken. De meeste nieuwe programma’s verliezen kijkers na de eerste aflevering.

Voor Net5 is het zaak de kijker vast te houden en uit te bouwen: De Spa is een duur project voor zo’n kleine zender. De serie zal het komend halfjaar elke maandag tot en met donderdag te zien zijn op zender.

De meest bekeken alternatieven om half elf waren Het Familiediner met 904.000 kijkers (18 procent) op NPO 1, Hart van Nederland met 692.000 kijkers (15 procent) op SBS 6, RTL Late Night met 635.000 kijkers (17 procent) op RTL 4 en Nieuwsuur met 588.000 kijkers (11 procent0 op NPO 2.

NPO 1 was niet alleen de grote winnaar om half elf, maar op prime time. Radar scoorde bijna 1,6 miljoen kijkers (24 procent) en Spoorloos had er bijna 1,4 miljoen (23 procent).

Voor de tweede week op rij is SBS 6 op geheel maandagavond prime time groter dan RTL 4. Dokter Tinus zette 995.000 kijkers (15 procent) neer en Mr. Frank Visser Doet Uitspraak kwam uit op 1 miljoen kijkers (17 procent).

RTL 4 had daar respectievelijk Helemaal Het Einde (956.000 kijkers en 15 procent) en Johnny into the wild (828.000 kijkers en 14 procent) tegenover staan.

De nummer vier op prime time was RTL 7, dankzij de 674.000 kijkers (11 procent) voor Voetbal Inside.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Iron Man 3: 348.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 332.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Koken van Boven: 298.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Fifty Shades of Grey: 271.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Risky Rivers 176.000 en met Van God Los: 180.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met First Wives Club: 135.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,4 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), Editie NL (842.000), Zes Uur Nieuws (667.000) en Utopia (579.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Het Familiediner (904.000), Pauw (812.000), Hart van Nederland (692.000), RTL Late Night (635.000), Shownieuws (624.000) en Nieuwsuur (588.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.313.000
02. Radar (NPO1) 1.567.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.416.000
04. Spoorloos (NPO1) 1.385.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.313.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.224.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.211.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.136.000
09. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 1.016.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 1.009.000


11. Dokter Tinus (SBS6) 995.000
12. Helemaal het einde (RTL4) 956.000
13. Het Familiediner (NPO1) 904.000
14. Editie NL (RTL4) 842.000
15. Johnny into the wild (RTL4) 828.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.0%
2. RTL4 / 17.6%
3. SBS6 / 11.9%
4. RTL7 / 5.4%
5. NPO2 / 5.0%


6. Vero / 4.7%
7. NET5 / 4.5%
8. NPO3 / 2.9%
9. RTL5 / 2.4%
10. RTL8 / 2.0%


11. Comedy / 1.4%
12. SBS9 / 1.2%
13. Discov / 1.1%
14. TLC / 0.9%
15. Ziggo / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,9%
2. RTL Nederland 27,4%
3. SBS Groep 22,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen