Huldigingsfeest Oranjedames: ruim 2 miljoen kijkers


De kijkcijfers van maandag 7 augustus 2017 (SKO)

Het huldigingsfeest van de Oranjevrouwen in Utrecht trok maandag in de vooravond ruim 2,1 miljoen kijkers naar NPO 1. Bijna 53 procent van alle kijkers tussen zeven en acht stemde erop af. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. ’s Avonds werd het feestje nog eens dunnetjes over gedaan in de talkshow van Eva Jinek, die voor de gelegenheid vanaf het Leidseplein in Amsterdam kwam. De speciale Jinek was goed voor ruim 1,1 miljoen kijkers (24 procent).

Het waren bijzondere weken voor de Oranjedames, maar ook voor NOS en NPO 1. Niemand had verwacht dat er zó veel mensen naar het vrouwenvoetbal zouden kijken. Zelfs het huldigingsfeest is een kijkcijferkanon.

NPO 1 was ook op prime time het meest in trek: Groeten van MAX kwam uit op 1,2 miljoen kijkers (23 procent) en We Zijn Er Bijna op 1,6 miljoen kijkers (28 procent).

Het zilver was voor NPO 2, dat met De Slimste Mens uitkwam op bijna 1,1 miljoen kijkers (20 procent). Aansluitend trok Kijken In De Ziel 283.000 kijkers (5 procent).

De nummer drie op prime time was RTL 4: Helemaal Het Einde noteerde 734.000 kijkers (14 procent), waarna RTL Summer Night 463.000 kijkers (9 procent) deed.

Tijdens RTL Summer Night wist SBS 6 meer kijkers te boeien: Mr. Frank Visser Doet Uitspraak noteerde toen 660.000 kijkers (12 procent). De dubbele aflevering ervoor kwam uit op 389.000 kijkers (7 procent).

De zes andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met WK Atletiek: 466.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Diamonds Are Forever: 289.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Dolphin Tale: 222.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Da Vinci Code: 209.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Genante Lijven: 201.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Riddick: 174.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), het huldigingsfeest (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (996.000), Half Acht Nieuws (587.000), RTL Boulevard (563.000), Editie NL (539.000) en Wie Doet De Afwas (517.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1,1 miljoen), Hart van Nederland (773.000), Journaal Laat (739.000), Shownieuws (626.000), WK Atletiek (548.000), Nieuwsuur (467.000) en RTL Summer Night (463.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.245.000
02. Huldiging EK Vrouwenvoetbal (NPO1) 2.117.000
03. We Zijn Er Bijna (NPO1) 1.550.000
04. Groeten van MAX (NPO1) 1.236.000
05. Jinek (NPO1) 1.116.000


06. De Slimste Mens (NPO2) 1.059.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.051.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 996.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 773.000
10. Journaal laat (NPO1) 739.000


11. Helemaal het einde (RTL4) 734.000
12. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 660.000
13. Shownieuws (SBS6) 626.000
14. Half acht nieuws (RTL4) 587.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 563.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 32.4%
2. RTL4 / 11.1%
3. SBS6 / 9.0%
4. NPO2 / 6.5%
5. NPO3 / 6.0%


6. NET5 / 3.9%
7. RTL7 / 3.8%
8. RTL8 / 3.5%
9. Vero / 2.8%
10. RTL5 / 2.2%


11. BBCFirst / 1.2%
12. TLC / 1.0%
13. Comedy / 0.9%
14. Discov / 0.8%
15. Spike / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 44,9%
2. RTL Nederland 20,6%
3. SBS Groep 16,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Foto: NOS Studio Sport

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen