RTL 4-kijker zit niet te wachten op oorlogsdocu


De kijkcijfers van donderdag 4 mei 2017 (SKO)

Foto: SBSRTL 4 bracht donderdagavond na de Dodenherdenking en Goede Tijden Slechte Tijden de documentaire Ereveld Vol Leven op de buis, maar wist daarmee niet veel kijkers te bekoren. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het door Angela Groothuizen aan elkaar gepraatte Ereveld Vol Leven, waarin het Nationaal Ereveld Loenen tot leven werd gebracht door de gesneuvelden een gezicht te geven, moest genoegen nemen met een score van 625.000 kijkers en 8,6 procent marktaandeel.

De RTL 4-kijker zit kennelijk niet te wachten op dit soort zware materie. De documentaire scoorde maar liefst 52 procent onder het laatste weekgemiddelde van de zender. De amusementsshow Beste Kijkers trok aansluitend 795.000 kijkers (12 procent).

De oorlogsdocu’s bij de NPO deden het beter. NPO 2 scoorde direct na de herdenking 944.000 kijkers (12 procent) met De Oorlogswinter van Roermond, waarna Voor Joden Verboden uitkwam op 992.000 kijkers (14 procent). Nieuwsuur trok aansluitend 620.000 kijkers (10 procent).

NPO 1 bracht na het Achtuurjournaal (3 miljoen en 39 procent) en Helden van de Wildernis (1 miljoen en 15 procent) een herhaling van de Sonja Barend-documentaire Vragen Zonder Antwoord op de buis. Daar keken 774.000 mensen (12 procent) naar.

De nummer vier op prime time was SBS 6. Die zender wist met de film Schindler’s List 590.000 kijkers (9 procent) te boeien. RTL 8 was de nummer vijf dankzij het door 468.000 mensen (7 procent) bekeken A Touch Of Frost.

Verder kwam alleen NPO 3 boven de 400.000-grens uit. De Riphagen-marathon scoorde 422.000 kijkers (6 procent).

Vooravond en late avond

De meest bekeken vooravonduitzendingen waren Nationale Dodenherdenking (2,6 miljoen), Half Acht Nieuws (1,4 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), GTST (1 miljoen), Dodenherdenking Waalsdorpervlakte (1 miljoen), RTL Boulevard (880.000) en Editie NL (653.000).

Op de late avond waren Pauw (757.000), Hart van Nederland (753.000), RTL Late Night (696.000) en Shownieuws (523.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 3.047.000
02. Nationale Herdenking (NPO1) 2.599.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.375.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.127.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.106.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.033.000
07. Dodenherdenking Waalsdorpervlakte (RTL4) 1.027.000
08. Helden van de wildernis (NPO1) 1.018.000
09. Voor Joden Verboden (NPO2) 992.000
10. Oorlogswinter van Roermond (NPO2) 944.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 880.000
12. Beste Kijkers (RTL4) 795.000
13. Sonja Barend Vragen Zonder Antwoord (NPO1) 774.000
14. Pauw (NPO1) 757.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 753.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.9%
2. RTL4 / 13.8%
3. NPO2 / 8.8%
4. SBS6 / 8.4%
5. NPO3 / 4.7%


6. RTL7 / 4.6%
7. RTL8 / 4.1%
8. RTL5 / 3.8%
9. Vero / 2.6%
10. NET5 / 2.3%


11. FS1E / 1.3%
12. SBS9 / 1.1%
13. Discov / 1.0%
14. Comedy / 0.8%
15. N.geog / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,4%
2. RTL Nederland 26,3%
3. SBS Groep 14,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen