Veruit meest bekeken seizoen Zondag Met Lubach ooit
De kijkcijfers van zondag 2 april 2017 (SKO)
Het zesde seizoen van Zondag Met Lubach is zondagavond met 972.000 kijkers (13 procent) ten einde gekomen op NPO 3. Daarmee was het programma de nummer vijf op prime time, na de tv-hits van NPO 1 en RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Lubach is dit seizoen definitief doorgebroken met zijn satirische show, dankzij het Trump-filmpje uit de eerste aflevering dat wereldwijd viral ging. De week erop had hij voor het eerst meer dan een miljoen kijkers.
De eerste vijf seizoenen scoorden gemiddeld 325.000, 369.000, 401.000, 554.000 en 569.000 kijkers. Naar deze afgelopen zesde serie keken gemiddeld 990.000 mensen.
Overigens trok de dramaserie Smeris zondag voorafgaand aan Zondag Met Lubach een kijkerspubliek van 398.000 kijkers (5 procent).
NPO 1 was zondag wederom de winnaar op prime time: Boer Zoekt Vrouw Internationaal scoorde 3,9 miljoen kijkers (47 procent), waarna TV Show uitkwam op 1,7 miljoen kijkers (24 procent).
Concurrent RTL 4 scoorde torenhoge cijfers met Postcode Loterij Miljoenenjacht (1,8 miljoen en 23 procent) en deed het niet bepaald verkeerd met Familie Kruys (1,3 miljoen en 19 procent).
De nummer vier op prime time was SBS 6: Wegmisbruikers kwam uit op 503.000 kijkers (6 procent), waarna Undercover in Nederland 678.000 kijkers (10 procent) wist te boeien.
Verder scoorde alleen Nieuwsuur nog op prime time. Daar keken 517.0000 mensen (8 procent) naar. Alle andere prime-time-programma’s scoorden dik onder de 250.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Studio Sport Eredivisie (2,8 miljoen), Achtuurjournaal (2,7 miljoen), Studio Sport (930.000), Half Acht Nieuws (814.000), vtwonen (601.000), Carlo’s TV Café (478.000) en 3 op reis (384.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Voetbal (1,1 miljoen), Hart van Nederland (1,1 miljoen), Shownieuws (826.000), Married at first sight (467.000) en De Monitor (377.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 34 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Boer Zoekt Vrouw Internationaal (NPO1) 3.852.000 02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.778.000 03. Journaal 20:00 (NPO1) 2.705.000 04. Miljoenenjacht (RTL4) 1.758.000 05. TV Show (NPO1) 1.718.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 33.9% 2. RTL4 / 17.0% 3. SBS6 / 9.8% 4. NPO3 / 4.8% 5. NPO2 / 3.7%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 42,4% 2. RTL Nederland 23,3% 3. SBS Groep 16,5% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: VPRO