The Voice Kids niet langer winnaar op prime time


De kijkcijfers van vrijdag 7 april 2017 (SKO)

Foto: AVRODe RTL 4-show The Voice Kids blijft kijkers verliezen op RTL 4. Waar de show vorige week nog de op vier na minst bekeken aflevering ooit noteerde, scoorde het programma gisteren zijn op drie na minst bekeken aflevering ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. The Voice Kids, dat in het eerste seizoen met een auditie-aflevering zelfs een keer boven de 3-miljoengrens uitkwam, daalde gisteren verder tot 1,526 miljoen kijkers (25 procent). Daarmee is het niet langer de prime-time-winnaar.

NPO 1-ster Caroline Tensen neemt het goud over van het RTL 4-duo Martijn Krabbé en Wendy van Dijk. Zij scoorde met Eén tegen 100 1,531 miljoen kijkers (25 procent).

Tensen heeft deze kijkcijfertoename vooral te danken aan de verbeterde lead-in. Waar The Night Manager vorige week afsloot met 1 miljoen kijkers, kwam opvolger Witse gisteren uit op 1,514 miljoen kijkers (24 procent).

Het toegenomen succes van NPO 1 op vrijdagavond vertaalt zich ook in de avondmarktaandelen. NPO 1 neemt de vrijdagavond over van RTL 4 met 26 tegenover 22 procent marktaandeel.

Zelfs de volwassen Voice is sinds dit seizoen niet langer goed voor gegarandeerd marktleiderschap voor RTL 4. In februari lukte NPO 1 het voor het eerst om op eigen kracht groter te zijn dan RTL 4 op een The Voice of Holland-avond.

De nummer drie op vrijdag was NPO 2: Twee Voor Twaalf scoorde 816.000 kijkers (13 procent) en Nieuwsuur trok later op de avond 714.000 kijkers (12 procent). Daar tussenin was De Schatkamer van de Veluwe goed voor 376.000 kijkers (6 procent).

RTL 7 was de nummer vier op prime time – Voetbal Inside scoorde 472.000 kijkers (8 procent) – en NPO 3 de nummer vijf: Reizen Waes scoorde 465.000 kijkers (7 procent) en College Tour met Ed Sheeran 455.000 kijkers (8 procent).

SBS 6 moest genoegen nemen met de zesde plek op prime time. De Toppers-soap scoorde 354.000 kijkers (6 procent) en Andy en Melisa 342.000 kijkers (6 procent).

Veronica en Net5 scoorden zo’n 300.000 en 200.000 kijkers op prime time; RTL 5 en RTL 8 onder de 100.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), GTST (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (973.000), RTL Boulevard (829.000), Editie NL (619.000) en Utopia (515.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (948.000), Eredivisie op vrijdag (898.000), RTL Late Night (887.000), Hart van Nederland (773.0000) en Shownieuws (711.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 22 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.407.000
02. Een tegen 100 (NPO1) 1.531.000
03. The Voice Kids (RTL4) 1.526.000
04. Witse (NPO1) 1.514.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.334.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.240.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.222.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 1.045.000
09. EenVandaag (NPO1) 973.000
10. Pauw (NPO1) 948.000


11. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 898.000
12. RTL Late Night (RTL4) 887.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 829.000
14. Twee voor twaalf (NPO2) 816.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 773.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.2%
2. RTL4 / 21.9%
3. SBS6 / 7.8%
4. NPO2 / 7.0%
5. NPO3 / 5.5%


6. RTL7 / 3.8%
7. NET5 / 3.1%
8. Vero / 2.5%
9. RTL5 / 1.7%
10. SBS9 / 1.7%


11. RTL8 / 1.3%
12. N.geog / 1.0%
13. Comedy / 0.8%
14. Discov / 0.8%
15. RTLZ / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,7%
2. RTL Nederland 28,7%
3. SBS Groep 15,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen