The Passion voor vierde jaar op rij door 3-miljoengrens


De kijkcijfers van donderdag 13 april 2016 (SKO)

Het tv-spektakel The Passion trok donderdag voor het vierde jaar op rij meer dan 3 miljoen kijkers naar NPO 1. De editie in Leeuwarden was goed voor een torenhoge 3,1 miljoen kijkers (44 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De eerste tot en met de zesde editie scoorden 979.000, 1,7 miljoen, 2,3 miljoen, 3,2 miljoen, 3,6 miljoen en 3,2 miljoen kijkers. Vorig jaar wist het tv-spektakel van EO en KRO-NCRV voor het eerst niet zijn eigen record te verbeteren.

Hoewel The Passion er vandoor ging met bijna de helft van alle kijkers op prime time, was ook het meest bekeken alternatief een kijkcijferhit: Ajax – Schalke 04 scoorde 1,6 miljoen kijkers (23 procent) op RTL 7. De voorbeschouwing trok vanaf half negen 653.000 kijkers (10 procent).

Er bleef dus zeer weinig over voor de concurrentie. De nummer drie op prime time was RTL 5 met Temptation Island, goed voor 540.000 kijkers (8 procent). Aansluitend trok Dino 243.000 kijkers (4 procent).

RTL 4 was de nummer vier op prime time: Help Mijn Man Is Klusser noteerde 491.000 kijkers (7 procent) en Beste Kijkers had er 415.000 (6 procent).

Verder scoorde Nieuwsuur op NPO 2 nog 467.000 kijkers (7 procent) en kon de SBS 6-combinatie Ninja Warrior en Wat Vindt Nederland rekenen op 308.000 kijkers (5 procent) en 217.000 kijkers (3 procent).

De overige zenders scoorden minder dan 300.000 kijkers op prime time.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (987.000), EenVandaag (975.000), Half acht nieuws (909.000), RTL Boulevard (692.000), Shownieuws (683.000), Editie NL (570.000) en Utopia (517.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,1 miljoen), We zijn er bijna (852.000), Pauw (740.000), Shownieuws (683.000), RTL Late Night (661.000) en Hart van Nederland (583.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 7 pakte zilver met 15 procent en RTL 4 brons met 12 procent.

Top 15
01. The Passion (NPO1) 3.075.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.988.000
03. Ajax – Schalke 04 (RTL7) 1.618.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.123.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.110.000


06. Voetbal EL NB (RTL7) 1.058.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 987.000
08. EenVandaag (NPO1) 975.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 909.000
10. We zijn er bijna (NPO1) 852.000


11. Pauw (NPO1) 740.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 692.000
13. Shownieuws (SBS6) 683.000
14. RTL Late Night (RTL4) 661.000
15. Voetbal EL SV (RTL7) 653.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 31.4%
2. RTL7 / 15.1%
3. RTL4 / 11.8%
4. SBS6 / 6.4%
5. NPO2 / 4.3%


6. RTL7 / 3.3%
7. NPO3 / 3.0%
8. NET5 / 2.9%
9. RTL8 / 2.8%
10. Vero / 2.0%


11. TLC / 1.0%
12. N.geog / 0.8%
13. Comedy / 0.6%
14. FS1E / 0.6%
15. ID / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,7%
2. RTL Nederland 33,0%
3. SBS Groep 11,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Heeft Matthijs van Nieuwkerk de piek van zijn carrière al bereikt?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen