Kijkcijfers Peking Express stemmen Net5 tevreden


De kijkcijfers van maandag 3 april 2017 (SKO)

De terugkeer van Peking Express op Net5 hield maandagavond 376.000 kijkers (5,9 procent) aan de buis gekluisterd. Daarmee scoorde het programma niet genoeg kijkers voor een plek in de kijkcijfer top 25. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De seizoensopener van Peking Express, waarin Dan Karaty zijn intrede deed als eerste ‘mystery passenger’, heeft het volgens Net5 prima gedaan in de relevante doelgroepen. Vooral jonge vrouwen keken volgens de zender massaal naar het programma.

Uit de cijferanalyse van Net5 blijkt dat Peking Express in de commerciële doelgroep 20-54 jaar een marktaandeel van 8,5 procent scoorde, en in 20-49 jaar zelfs 10,1 procent. “Ver boven het zendergemiddelde van Net5. En in de best scorende doelgroep vrouwen 20-34 jaar maar liefst 18,9 procent. Nette scores voor Net5!

In de doelgroep 20-34 jaar was Net5 zelfs marktleider tijdens Peking Express, aldus de zender. “Groter dan NPO 1 en RTL 4.

In de algemene doelgroep was NPO 1 marktleider dankzij de programma’s Radar (1,2 miljoen kijkers en 20 procent) en Droomhuis Gezocht (1,6 miljoen kijkers en 24 procent).

Niet RTL 4, maar SBS 6 bood het meest bekeken alternatief: Mr. Frank Visser Doet Uitspraak trok om half tien 997.000 kijkers (16 procent). Het daaraan voorafgaand uitgezonden Komt Een Man Bij De Dokter deed het met 544.000 kijkers (9 procent) wat minder.

RTL 4 scoorde juist beter om half negen (Helemaal Het Einde scoorde 968.000 kijkers en 15 procent) en wat minder om half tien (Nieuwe Buren scoorde 544.000 kijkers en 9 procent).

De drie andere meest bekeken programma’s op prime time waren te zien op respectievelijk RTL 7, NPO 2 en RTL 5: Voetbal Inside scoorde 788.000 kijkers (12 procent), Nieuwsuur 713.000 kijkers (13 procent) en The Blacklist 499.000 kijkers (8 procent).

Slechts twee andere prime-time-uitzendingen kwamen boven de 250.000 kijkers uit: NPO 2 scoorde nog 333.000 kijkers (5 procent) met de 2Doc over een brand in de Marnixstraat en op Veronica trok een Indiana Jones-film 410.000 kijkers (7 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), GTST (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (953.000), RTL Boulevard (864.000), Editie NL (710.000) en Utopia (605.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (1 miljoen), Het Mooiste Meisje van de Klas (1 miljoen), Shownieuws (888.000), Pauw (858.000), het late NOS Journaal (562.000) en RTL Late Night (482.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.194.000
02. Droomhuis gezocht (NPO1) 1.552.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.425.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.268.000
05. Radar (NPO1) 1.244.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.225.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.046.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 1.017.000
09. Mooiste meisje van de klas (NPO1) 1.002.000
10. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 997.000


11. Helemaal het einde (RTL4) 968.000
12. EenVandaag (NPO1) 953.000
13. Shownieuws (SBS6) 888.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 864.000
15. Pauw (NPO1) 858.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.7%
2. RTL4 / 16.3%
3. SBS6 / 11.5%
4. NPO2 / 5.9%
5. RTL7 / 5.9%


6. Vero / 5.3%
7. NET5 / 4.1%
8. RTL5 / 3.6%
9. NPO3 / 2.7%
10. RTL8 / 1.7%


11. FOX / 1.5%
12. TLC / 1.1%
13. Discov / 0.9%
14. SBS9 / 0.7%
15. N.geog / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,3%
2. RTL Nederland 27,5%
3. SBS Groep 21,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: VPRO

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen