Voorzichtige start Ninja Warrior en Wat Vindt NL
De kijkcijfers van donderdag 9 maart 2017 (SKO)
Het nieuwe SBS 6-prestigeproject Ninja Warrior is donderdagavond van start gegaan met een voorzichtige 617.000 kijkers en 9 procent marktaandeel. Daarmee was het programma de nummer 21 van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Wipeout-achtige show van Dennis van der Geest en Kim-Lian van der Meij wist niet te winnen van de concurrentie. Zowel NPO 1, RTL 4 als het voetbal op RTL 7 trokken op hetzelfde moment kijkers naar het tv-scherm.
Aansluitend wist het debuut van Winston Gerschtanowitz op SBS 6 nog minder kijkers te bekoren. Wat Vindt Nederland? moest genoegen nemen met 502.000 kijkers en bijna 9 procent marktaandeel. Al met al dus een teleurstellende première van deze combinatie.
De NPO 1-serie KLEM was wederom de winnaar op prime time met ditmaal 1,4 miljoen kijkers (20 procent). Aansluitend trok de Dionne Stax-show Van Onschatbare Waarde 893.000 kijkers (15 procent).
RTL 4 scoorde 1,1 miljoen kijkers (16 procent) met Help Mijn Man Is Klusser, waarna Beaufort uitkwam op 796.000 kijkers (14 procent).
RTL 7 was dankzij het voetbal de derde zender van de avond: Olympique Lyon – AS Roma was op prime time goed voor 638.000 kijkers (11 procent). In de vooravond trok Kopenhagen – Ajax zelfs 1,1 miljoen kijkers (19 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 738.000 kijkers (14 procent) op NPO 2, Keuringsdienst van Waarde met 611.000 kijkers (9 procent) op NPO 3 en A Touch Of Frost met 553.000 kijkers (9 procent) op RTL 8.
De overige toptien-zenders scoorden als volgt op prime time (van groot naar klein): RTL 5 noteerde 408.000 kijkers (6 procent) met Temptation Island en 498.000 kijkers (9 procent) met Lelijke Eendjes, Veronica scoorde 278.000 kijkers (5 procent) met Scorpion en Net5 151.000 kijkers (3 procent) met Alice in Wonderland.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Kopenhagen – Ajax (1,1 miljoen, DWDD (1,1 miljoen), EenVandaag 91 miljoen), RTL Boulevard (851.000) en Editie NL (683.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw en Jinek (1 miljoen), Hart van Nederland (918.000), Shownieuws (667.000) en RTL Late Night (604.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en RTL 7 brons met 13 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.609.000 02. KLEM (NPO1) 1.352.000 03. Half acht nieuws (RTL4) 1.262.000 04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.232.000 05. Help mijn man is klusser (RTL4) 1.114.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 19.6% 2. RTL4 / 16.3% 3. RTL7 / 12.9% 4. SBS6 / 9.0% 5. NPO2 / 5.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 39,2% 2. Publieke Omroep 28,9% 3. SBS Groep 15,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS