Pauw & Jinek stoot door naar 1,2 miljoen kijkers


De kijkcijfers van dinsdag 28 februari 2017 (SKO)

Foto: RTLDe verkiezingstalkshow van Jeroen Pauw en Eva Jinek boert bijzonder goed op de late avond van NPO 1. Na de bijna 1,1 miljoen kijkers (32 procent) voor de eerste aflevering op maandag, keken er dinsdag bijna 1,2 miljoen kijkers (36 procent) naar aflevering twee. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Pauw en Jinek vernederen hun concurrent Humberto Tan, die met RTL Late Night al maanden nergens meer te bekennen is. Ditmaal keken er 557.000 mensen (13 procent).

De verschillen tussen de late-night-talkshow van RTL 4 en die van NPO 1 beginnen enorm te worden. Het marktaandeel van Pauw & Jinek was dinsdag bijna drie keer zo groot als dat van RTL Late Night.

NPO 1 was dinsdag ook de winnaar op prime time: Opsporing Verzocht scoorde 1,4 miljoen kijkers (22 procent), waarna Zorg.nu 1 miljoen kijkers (17 procent) neerzette.

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief: Married At First Sight was goed voor 971.000 kijkers (15 procent) en Het Beste Voor Je Kind kwam uit op 896.000 kijkers (15 procent).

De nummer drie op prime time was SBS 6. NCIS noteerde 601.000 kijkers (9 procent) en Lethal Weapon 535.000 kijkers (9 procent).

De andere prime-time-titels in de kijkcijfer top 25 waren Nieuwsuur met 596.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en De Slechtste Chauffeur van Nederland met 585.000 kijkers (9 procent) op RTL 5. Aansluitend scoorde Goedele On Top slechts 220.000 kijkers (4 procent) op RTL 5.

Hij Is Een Zij op NPO 3 deed het goed met 446.000 kijkers (7 procent) en De Tafel van Tijs scoorde voorafgaand aan Nieuwsuur 317.000 kijkers (5 procent) op NPO 2.

Veronica, Net5, RTL 7 en RTL 8 (van groot naar klein op prime time) scoorden tussen de 434.000 en 164.000 kijkers met import.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), GTST (1,5 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (875.000), Editie NL (719.000), Met Het Mes Op Tafel (711.000) en Utopia (576.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Rijdende Rechter (1,5 miljoen), Pauw en Jinek de verkiezingen (1,2 miljoen), Hart van Nederland (702.000), Shownieuws (701.000) en RTL Late Night (557.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.132.000
02. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.519.000
03. De Rijdende Rechter (NPO1) 1.481.000
04. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.413.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.358.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.311.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.171.000
08. Pauw en Jinek de verkiezingen (NPO1) 1.163.000
09. EenVandaag (NPO1) 1.155.000
10. Zorg.nu (NPO1) 1.023.000


11. Married at first sight (RTL4) 971.000
12. Het beste voor je kind (RTL4) 896.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 875.000
14. Journaal laat (NPO1) 781.000
15. Editie NL (RTL4) 719.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.0%
2. RTL4 / 16.4%
3. SBS6 / 8.6%
4. NPO2 / 6.4%
5. Vero / 4.8%


6. RTL7 / 4.7%
7. NPO3 / 4.0%
8. RTL5 / 3.8%
9. NET5 / 3.7%
10. RTL8 / 2.5%


11. Comedy / 1.1%
12. Discov / 0.9%
13. SBS9 / 0.8%
14. Nick / 0.7%
15. TLC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,4%
2. RTL Nederland 27,4%
3. SBS Groep 17,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV/VARA

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen