Nieuwe SBS 6-donderdag stabiliseert rond half miljoen
De kijkcijfers van donderdag 23 maart 2017 (SKO)
De nieuwe donderdagavond van SBS 6 stabiliseert rond de half miljoen kijkers. Zowel Ninja Warrior met Dennis van der Geest en Kim-Lian van der Meij als Wat Vindt Nederland? met Winston Gerschtanowitz scoorden gisteren om en nabij die kijkcijfergrens. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Ninja Warrior is het nieuwste prestigeproject van SBS 6. Er is hard om de uitzendrechten gestreden met RTL, maar uiteindelijk vallen de kijkcijfers behoorlijk tegen.
Na 617.000 kijkers (9 procent) voor de eerste en 515.000 kijkers (8 procent) voor de tweede aflevering, scoorde de derde Ninja Warrior donderdag 503.000 kijkers (8 procent).
Ook Wat Vindt Nederland is geen grote hit. Na 502.000 kijkers (9 procent) voor de eerste en 372.000 kijkers (6 procent) voor de tweede aflevering, scoorde de derde aflevering 483.000 kijkers (9 procent).
NPO 1 is ook op donderdag de meest bekeken zender: de seizoensfinale van KLEM scoorde 1,6 miljoen kijkers (24 procent), waarna Van Onschatbare Waarde 997.000 kijkers (18 procent) noteerde.
RTL 4 deed het om half negen prima met het door 1,2 miljoen mensen (18 procent) bekeken Help Mijn Man Is Klusser, maar stortte om half tien in met het door 687.000 kijkers (12 procent) bekeken Beaufort.
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 659.000 kijkers (13 procent) op NPO 2 en Keuringsdienst van Waarde met 595.000 kijkers (9 procent) op NPO 3. Eerder op de avond trok NPO 2 met het nieuwe Tijl B Op Volle Toeren 381.000 kijkers (6 procent).
RTL 5 scoorde met de combinatie Temptation Island en DINO respectievelijk 476.000 kijkers (7 procent) en 375.000 kijkers (7 procent).
Zender RTL 8 blijft verrassen met A Touch Of Frost. Gisteren keken er 465.000 kijkers (8 procent), erg ver boven het zendergemiddelde.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), GTST (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), DWDD (988.000), RTL Boulevard (920.000) en Editie NL (723.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (877.000), We Zijn Er Bijna (779.000), Hart van Nederland (689.000), RTL Late Night (621.000) en Shownieuws (561.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.076.000 02. KLEM (NPO1) 1.565.000 03. Half acht nieuws (RTL4) 1.274.000 04. Journaal 18:00 (NOP1) 1.234.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.222.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 23.5% 2. RTL4 / 17.4% 3. SBS6 / 8.7% 4. NPO2 / 7.2% 5. RTL7 / 5.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 34,8% 2. RTL Nederland 31,7% 3. SBS Groep 16,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: NOS