Deprimerende kijkcijfers voor NPO 1’s Depressiegala
De kijkcijfers van maandag 23 januari 2017 (SKO)
Het Depressiegala heeft het maandag niet best gedaan op NPO 1. De Anita Witzier-show zette zwaar teleurstellende kijkcijfers neer: er keken slechts 606.000 mensen naar de uitzending, goed voor een marktaandeel van 10,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De vrolijkerd bij de NPO die dit gala in het schema gezet heeft, zal zich nu flink achter de oren krabben. Het programma ervoor scoorde véél beter: Spoorloos ging met 1,7 miljoen kijkers (26 procent) naar huis.
Ook met het programma dáárvoor deed NPO 1 het veel beter: Radar was goed voor 1,8 miljoen kijkers (26 procent).
NPO 1 was de enige zender die op prime time over de miljoengrens heen kwam. NPO 2 kwam er wel dicht in de buurt met Nieuwsuur, goed voor 984.000 kijkers (18 procent).
RTL 4 bleef onder de 900.000 steken met de combinatie Helemaal Het Einde (886.000 kijkers en 13 procent) en Het Roer Om (859.000 kijkers en 14 procent).
Om half tien zat SBS 6 zijn grote commerciële concurrent op de hielen met Mr. Frank Visser Rijdt Visite. Daar keken 856.000 kijkers (14 procent) naar. Celblok H trok direct ervoor 618.000 kijkers (9 procent).
De enige andere prime-time-titels in de kijkcijfer top 25 zijn Voetbal Inside met 674.000 kijkers (10 procent) op RTL 7 en het Nationaal Zorgdebat met 595.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.
RTL 5 scoorde wederom zeer behoorlijk met The Blacklist (508.000 kijkers en 8 procent), maar men blijft massaal wegzappen als Thijs Römer in beeld komt: Weemoedt trok aansluitend 145.000 kijkers (2 procent).
RTL 8, Net5 en Veronica scoorden dik 200.000 kijkers met films.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,6 miljoen), GTST (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), Editie NL (855.000) en Utopia (620.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (969.000), Jinek (844.000), RTL Late Night (775.000), Shownieuws (703.000) en het late Journaal (693.000) het meest in trek.
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.346.000 02. Radar (NPO1) 1.758.000 03. Spoorloos (NPO1) 1.660.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.551.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.509.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 24.5% 2. RTL4 / 17.7% 3. SBS6 / 10.5% 4. NPO2 / 8.3% 5. RTL7 / 5.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 36,2% 2. RTL Nederland 29,0% 3. SBS Groep 18,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: VPRO