Deprimerende kijkcijfers voor NPO 1’s Depressiegala


De kijkcijfers van maandag 23 januari 2017 (SKO)

Het Depressiegala heeft het maandag niet best gedaan op NPO 1. De Anita Witzier-show zette zwaar teleurstellende kijkcijfers neer: er keken slechts 606.000 mensen naar de uitzending, goed voor een marktaandeel van 10,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De vrolijkerd bij de NPO die dit gala in het schema gezet heeft, zal zich nu flink achter de oren krabben. Het programma ervoor scoorde véél beter: Spoorloos ging met 1,7 miljoen kijkers (26 procent) naar huis.

Ook met het programma dáárvoor deed NPO 1 het veel beter: Radar was goed voor 1,8 miljoen kijkers (26 procent).

NPO 1 was de enige zender die op prime time over de miljoengrens heen kwam. NPO 2 kwam er wel dicht in de buurt met Nieuwsuur, goed voor 984.000 kijkers (18 procent).

RTL 4 bleef onder de 900.000 steken met de combinatie Helemaal Het Einde (886.000 kijkers en 13 procent) en Het Roer Om (859.000 kijkers en 14 procent).

Om half tien zat SBS 6 zijn grote commerciële concurrent op de hielen met Mr. Frank Visser Rijdt Visite. Daar keken 856.000 kijkers (14 procent) naar. Celblok H trok direct ervoor 618.000 kijkers (9 procent).

De enige andere prime-time-titels in de kijkcijfer top 25 zijn Voetbal Inside met 674.000 kijkers (10 procent) op RTL 7 en het Nationaal Zorgdebat met 595.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.

RTL 5 scoorde wederom zeer behoorlijk met The Blacklist (508.000 kijkers en 8 procent), maar men blijft massaal wegzappen als Thijs Römer in beeld komt: Weemoedt trok aansluitend 145.000 kijkers (2 procent).

RTL 8, Net5 en Veronica scoorden dik 200.000 kijkers met films.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,6 miljoen), GTST (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), Editie NL (855.000) en Utopia (620.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (969.000), Jinek (844.000), RTL Late Night (775.000), Shownieuws (703.000) en het late Journaal (693.000) het meest in trek.

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.346.000
02. Radar (NPO1) 1.758.000
03. Spoorloos (NPO1) 1.660.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.551.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.509.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.339.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.134.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 1.129.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 1.106.000
10. Nieuwsuur (NPO2) 984.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 969.000
12. Helemaal het einde (RTL4) 886.000
13. Het Roer Om (RTL4) 859.000
14. Mr. Frank Visser Rijdt Visite (SBS6) 856.000
15. Editie NL (RTL4) 855.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.5%
2. RTL4 / 17.7%
3. SBS6 / 10.5%
4. NPO2 / 8.3%
5. RTL7 / 5.4%


6. NET5 / 4.1%
7. NPO3 / 3.4%
8. RTL8 / 3.0%
9. RTL5 / 2.9%
10. Vero / 2.7%


11. Discov / 1.1%
12. RTLZ / 0.8%
13. SBS9 / 0.7%
14. ID / 0.7%
15. TLC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,2%
2. RTL Nederland 29,0%
3. SBS Groep 18,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: VPRO

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen