Natuur-tv blijft hit: Wild New Zealand pakt goud


De kijkcijfers van woensdag 30 november 2016 (SKO)

De Nederlandse tv-kijker blijft massaal afstemmen op natuurseries. De driedelige NTR-reeks Wild New Zealand is woensdagavond van start gegaan met ruim 1,4 miljoen kijkers op NPO 1, goed voor 22 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 1 deed behoorlijk goede zaken met Wild New Zealand. Het natuurprogramma pakte goud op prime time. Het meest bekeken alternatief was Van Der Vorst Ziet Sterren met bijna 1,2 miljoen kijkers (18 procent) op RTL 4.

De nummer drie om half negen was de dramaserie De Zaak Menten met 908.000 kijkers (14 procent) op NPO 2.

De meest bekeken titels om half tien waren Een Dubbeltje Op Zijn Kant met 1,2 miljoen kijkers (20 procent) op RTL 4, Hoe Word Ik 100? met 930.000 kijkers (16 procent) op NPO 1 en Zembla met 636.000 kijkers (10 procent) op NPO 2.

SBS 6 bleef wederom behoorlijk achter. De dubbele aflevering van Queens of the Jungle kwam uit op 271.000 kijkers (4 procent) en 322.000 kijkers (5 procent).

NPO 3 scoorde 493.000 kijkers (8 procent) met Nick & Simon: The Dream en 429.000 kijkers (7 procent) met Ali B Op Volle Toeren. De RTL 5-combinatie Lekker Slim en All-in Kitchen scoorde 350.000 kijkers (5 procent) en 191.000 kijkers (3 procent).

Net5 scoorde 352.000 kijkers (5 procent) met de Daphne Bunskoek-show House Rules. Kitchen Impossible trok aansluitend 267.000 kijkers (5 procent).

RTL 7, RTL 8 en Veronica scoorden tussen de 169.000 en 413.000 kijkers met films en series.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,6 miljoen), GTST (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), Editie NL (932.000) en Met Het Mes Op Tafel (672.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (883.000), RTL Late Night (873.000), Shownieuws (745.000), Hoe Heurt Het eigenlijk (688.000) en Pauw (632.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.189.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.587.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.480.000
04. Wild New Zealand (NPO1) 1.402.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.249.000


06. Dubbeltje op zijn kant (RTL4) 1.212.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.193.000
08. Van der Vorst ziet sterren (RTL4) 1.173.000
09. EenVandaag (NPO1) 1.167.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 1.035.000


11. Editie NL (RTL4) 932.000
12. Hoe word ik 100? (NPO1) 930.000
13. De Zaak Menten (NPO2) 908.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 883.000
15. RTL Late Night (RTL4) 873.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.6%
2. RTL4 / 20.2%
3. NPO2 / 9.8%
4. SBS6 / 8.0%
5. NPO3 / 5.6%


6. RTL7 / 4.7%
7. Vero / 4.5%
8. NET5 / 3.9%
9. RTL5 / 2.7%
10. RTL8 / 2.6%


11. Discov / 0.9%
12. N.geog / 0.8%
13. Comedy / 0.7%
14. SBS9 / 0.7%
15. ID / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,0%
2. RTL Nederland 30,2%
3. SBS Groep 17,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NTR

Wat vindt u?

Alle polls

Ali B is terug in het land: moeten de paparazzi op hem jagen of hem met rust laten?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen