Het Instituut roemloos ten onder op NPO 1
De kijkcijfers van donderdag 8 december 2016 (SKO)
De Sophie Hilbrand-show Het Instituut is donderdagavond met lage kijkcijfers ten onder gegaan op NPO 1. Er keken maar 588.000 mensen naar de slotaflevering, goed voor 9 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het Instituut was al vanaf de eerste aflevering medio oktober weinig succesvol. Aansluitend aan de eerste afleveringen was Hilbrands andere programma Buitenspel te zien, maar dat programma was met zo’n 200.000 kijkers helemaal een drama.
Over het algemeen komt NPO 1 altijd over de grens van één miljoen kijkers heen op prime time. Alles wat daar onder zit, valt een beetje tegen. Het Instituut zit wel heel ver onder die grens.
De dramaserie Petticoat scoorde direct voorafgaand aan Het Instituut 1 miljoen kijkers en 15 procent marktaandeel. Daarmee doet de serie de La Famiglia-misère vergeten.
RTL was heer en meester op donderdagavond: zowel RTL 4, RTL 5 als RTL 7 waren erg succesvol.
RTL 7 was avondmarktleider dankzij de wedstrijd Feyenoord – Fenerbahce (1,3 miljoen kijkers en 23 procent) in de vooravond en de wedstrijd Standard – Ajax (1,4 miljoen kijkers en 23 procent) op prime time.
De RTL 4-combinatie bood het meest bekeken alternatief met de combinatie Chantal Blijft Slapen en Beste Kijkers, goed voor respectievelijk 1,3 miljoen kijkers (20 procent) en 1,1 miljoen kijkers (18 procent).
De enige andere prime-time-uitzending die meer dan een miljoen kijkers wist te boeien, was Expeditie Robinson met 1 miljoen kijkers (16 procent) op RTL 5. Aansluitend trok Foute Vrienden 353.000 kijkers (6 procent).
NPO 2 scoorde slechts 101.000 kijkers (2 procent) met de finale van De Pennen Zijn Geslepen. Dat programma zien we dan ook nooit meer terug. NPO 3 noteerde 309.000 kijkers (5 procent) met De Rekenkamer, 350.000 kijkers (5 procent) met Danny in Arabistan, 252.000 kijkers (4 procent) met Rambam en 93.000 kijkers (2 procent) met De Week van PowNed.
SBS 6, Net5, Veronica en RTL 8 (van groot naar klein op prime time) trokken met films en series van 271.000 tot 82.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Feyenoord – Fenerbahce (1,3 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), DWDD (1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), EenVandaag (944.000), RTL Boulevard (815.000), Editie NL (793.000), Sportjournaal (746.000) en Met Het Mes Op Tafel (614.000) waren de vooravondtoppers.
Tijd voor MAX en RTL Live scoorden respectievelijk 560.000 kijkers (22 procent) en 305.000 kijkers (12 procent).
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (840.000), Shownieuws (718.000), RTL Late Night (717.000), Hart van Nederland (697.000), Onzichtbaar Nederland (664.000) en Pauw (639.000) het meest bekeken.
RTL 7 marktleider
RTL 7 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en NPO 1 brons met 17 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.674.000 02. Standard – Ajax (RTL7) 1.361.000 03. Chantal blijft slapen (RTL4) 1.310.000 04. Feyenoord – Fenerbahce (RTL7) 1.302.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.201.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+)1. RTL7 / 20.0% 2. RTL4 / 17.6% 3. NPO1 / 16.8% 4. RTL5 / 6.6% 5. SBS6 / 6.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 46,0% 2. Publieke Omroep 25,2% 3. SBS Groep 12,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS