Geschuif op vrijdag werkt averechts voor SBS 6


De kijkcijfers van vrijdag 11 november 2016 (SKO)

Na drie mager bekeken uitzendweken draaide SBS 6 zijn twee vrijdagavondprogramma’s gisteren om: voortaan is éérst de Roy Donders-soap te zien, daarna Oh Obesitas. Helaas voor de zender levert het niet het gewenste resultaat op. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Zowel Roy Donders als Oh Obesitas noteerde een laagterecord. De Brabantse stylist kwam uit op 314.000 kijkers (4,6 procent), terwijl de Hagenezen goed waren voor 211.000 kijkers (3,2 procent).

Donders stelt al zwaar teleur, maar de afvalshow scoort al helemaal magertjes. Het is niet ondenkbaar dat SBS 6 ervoor kiest om deze programma’s te pauzeren en gewoon films in te zetten tegenover The Voice of Holland op RTL 4.

The Voice blijft hét kijkcijferkanon van de vrijdagavond, al is de talentenjacht na de bijna 2,8 miljoen, bijna 2,9 miljoen en ruim 2,9 miljoen kijkers voor de eerste drie afleveringen, níet door de 3 miljoen-grens gegaan met de vierde aflevering. Er keken gisteren bijna 2,8 miljoen mensen (41 procent).

Het meest bekeken alternatief was NPO 1, dat met Witse ruim 1,3 miljoen kijkers (20 procent) trok en met Eén tegen 100 bijna 1,3 miljoen (19 procent). Erica op Reis begon aansluitend met 951.000 kijkers (17 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Twee voor twaalf met 765.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en Nieuwsuur met 502.000 kijkers (8 procent) op NPO 2.

Op de kleinere zenders van RTL en SBS scoorden vooral Voetbal Inside met 412.000 kijkers (6 procent) op RTL 7 en NCIS: Los Angeles met 276.000 kijkers (5 procent) op Net5.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), GTST (1,5 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Gesprek met premier (961.000), RTL Boulevard (930.000), Sinterklaasjournaal (830.000), Editie NL (665.000), Met Het Mes Op Tafel (540.000) en Utopia (482.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren RTL Late Night (1,6 miljoen), Erica op reis (951.000), Hart van Nederland (876.000), Pauw (796.000) en Shownieuws (736.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, NPO 1 pakt zilver met 22 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15
01. The Voice of Holland (RTL4) 2.777.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.074.000
03. RTL Late Night (RTL4) 1.607.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.505.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.469.000


06. Witse (NPO1) 1.340.000
07. Een tegen 100 (NPO1) 1.261.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.173.000
09. EenVandaag (NPO1) 1.070.000
10. Journaal 18:00 (NPO1) 1.068.000


11. Gesprek met premier (NPO1) 961.000
12. Erica op reis (NPO1) 951.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 930.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 876.000
15. Sinterklaasjournaal (NPO3) 830.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 30.0%
2. NPO1 / 21.9%
3. SBS6 / 7.0%
4. NPO2 / 6.6%
5. RTL7 / 3.7%


6. NET5 / 3.6%
7. NPO3 / 3.4%
8. Vero / 2.1%
9. RTL5 / 1.5%
10. RTL8 / 1.5%


11. SBS9 / 1.0%
12. Discov / 0.8%
13. N.geog / 0.8%
14. TLC / 0.7%
15. Comedy / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 36,7%
2. Publieke Omroep 31,9%
3. SBS Groep 13,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen