Ziggo Sport verdrijft SBS 6 van erepodium: recordcijfers
De kijkcijfers van zondag 30 oktober 2016 (SKO)
Niet SBS 6, maar sportkanaal Ziggo Sport was zondagavond de op twee na meest bekeken tv-zender van Nederland. De betaalzender, die gratis te zien is voor Ziggo-abonnees, scoorde de pannen van het dak met Max Verstappen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Formule-1-race van Verstappen in Mexico wist vanaf acht uur ’s avonds ruim 1,1 miljoen kijkers te vermaken. De bijna twee uur durende uitzending van Ziggo Sport was goed voor een marktaandeel van 15 procent.
Nog nooit eerder trok een uitzending op Ziggo Sport zo veel kijkers. Het is de tweede keer dat het kanaal de miljoengrens doorbreekt. De eerste keer was afgelopen mei toen Verstappen op de Grand Prix van Spanje ’s middags 1 miljoen kijkers scoorde.
Ziggo Sport ging daar met de Grand Prix van Mexico nog eens overheen. De één uur durende voorbeschouwing was goed voor 340.000 kijkers (5 procent), terwijl de één uur durende nabeschouwing 817.000 kijkers (13 procent) neerzette.
Het leverde Ziggo Sport een avondmarktaandeel van 9,0 procent op. Daarmee pakte de zender brons en dat is voor het eerst.
De grote winnaar op prime time was zondag opnieuw Postcode Loterij: Miljoenenjacht met ditmaal 2,1 miljoen kijkers (27 procent). De ziekenhuisserie CMC trok aansluitend 1 miljoen kijkers (15 procent).
NPO 1 wist met De Reünie 1 miljoen kijkers (13 procent) te vermaken. De TV Show trok aansluitend 1,5 miljoen kijkers (20 procent).
SBS 6 trok met de combinatie Wegmisbruikers en Undercover in Nederland respectievelijk 496.000 kijkers (6 procent) en 652.000 kijkers (10 procent).
Ook de primetimeprogrammering van NPO 3 haalt de kijkcijfer top 25: Vlucht HS13 scoorde 734.000 kijkers (9 procent), Toren C kwam uit op 418.000 kijkers (5 procent) en Zondag Met Lubach op 577.000 kijkers (9 procent).
De kleine zenders van RTL en SBS scoorden op prime time vooral met Blindspot (273.000 kijkers en 4 procent op Veronica) en Darts European Championship (244.000 kijkers en 4 procent op RTL 7).
Vooravond en late avond
Studio Sport Eredivisie (2,6 miljoen), Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Studio Sport (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (882.000), Carlo’s TV Café (683.000) en vtwonen (517.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1 miljoen), Studio Voetbal (658.000), Shownieuws (595.000) en Van der Vorst ziet sterren (469.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 18 procent en Ziggo Sport brons met 9 procent.
Top 15 01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.562.000 02. Miljoenenjacht (RTL4) 2.122.000 03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.895.000 04. TV Show (NPO1) 1.459.000 05. Studio Sport (NPO1) 1.222.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.3% 2. RTL4 / 18.0% 3. Ziggo / 9.0% 4. SBS6 / 8.5% 5. NPO3 / 5.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 31,0% 2. RTL Nederland 25,6% 3. SBS Groep 16,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS