RTL 4-serie CMC van 1,5 naar 1,2 miljoen kijkers

Geplaatst op Mon 10 Oct 2016 om 8:40


De kijkcijfers van zondag 9 oktober 2016 (SKO)

De tweede aflevering van de RTL 4-serie CMC trok zondagavond ruim 1,2 miljoen kijkers naar RTL 4, goed voor 19 procent marktaandeel. Daarmee trok het ziekenhuisdrama ruim eenvijfde kijkers minder dan met de première een week eerder (1,5 miljoen en 23 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar CMC met de eerste aflevering de winnaar was om half tien, moet ze nu NPO 1’s TV Show voor laten gaan. Daar keken ruim 1,5 miljoen mensen (22 procent) naar.

Het goud en zilver op prime time gaat naar de acht uur-titels Heel Holland Bakt van NPO 1 en Miljoenenjacht van RTL 4, goed voor respectievelijk 2,4 miljoen (31 procent) en 2 miljoen (27 procent) kijkers.

Miljoenenjacht keerde een week eerder terug op de buis met 1,9 miljoen kijkers. De Linda de Mol-show heeft een flinke klap uitgedeeld aan Heel Holland Bakt. Dat programma trok voor de terugkeer van Miljoenenjacht bijna 3 miljoen kijkers.

SBS 6 blijft het bovengemiddeld goed doen op zondagavond. In de vooravond scoorde de zender al 694.000 kijkers (12 procent) met vtwonen, vervolgens had Wegmisbruikers het tegenover de kijkcijferkanonnen wat moeilijker met 591.000 kijkers (8 procent), maar Undercover in Nederland maakte dat goed met 804.000 kijkers (12 procent).

Ook NPO 3 blijft het prima doen met Vlucht HS13 (669.000 en 9 procent), Toren C (620.000 en 9 procent) en Zondag Met Lubach (659.000 en 10 procent).

De kleine RTL- en SBS-zenders scoorden op prime time vooral met Blindspot (315.000 kijkers en 5 procent op Veronica) en CSI: New York (283.000 kijkers en 5 procent op RTL 8).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Studio Sport (1,4 miljoen), Erica op reis (851.000), Half Acht Nieuws (845.000), vtwonen (694.000), Herrie gezocht (525.000), De Grote Verbouwing (490.000) en 3 op reis (489.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (1,2 miljoen), Shownieuws (848.000) en Studio Voetbal (763.000) het meest in trek. RTL 4 trok 262.000 kijkers met Nooit Meer Naar Huis.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Heel Holland Bakt (NPO1) 2.353.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.208.000
03. Miljoenenjacht (RTL4) 1.954.000
04. TV Show (NPO1) 1.503.000
05. Studio Sport (NPO1) 1.371.000


06. CMC (RTL4) 1.214.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 1.206.000
08. Erica op Reis (NPO1) 851.000
09. Shownieuws (SBS6) 804.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 845.000


11. Undercover in Nederland (SBS6) 804.000
12. Studio voetbal (NPO1) 763.000
13. vtwonen (SBS6) 694.000
14. Vlucht HS13 (NPO3) 669.000
15. Zondag met Lubach (NPO3) 659.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.7%
2. RTL4 / 17.8%
3. SBS6 / 11.8%
4. NPO3 / 5.8%
5. Vero / 4.4%


6. NPO2 / 4.1%
7. RTL8 / 3.5%
8. NET5 / 3.2%
9. RTL5 / 2.8%
10. RTL7 / 2.5%


11. Comedy / 1.1%
12. FOX / 1.1%
13. SBS9 / 1.0%
14. N.geog / 0.9%
15. RTLZ / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,6%
2. RTL Nederland 26,6%
3. SBS Groep 20,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL








37 Reacties op “RTL 4-serie CMC van 1,5 naar 1,2 miljoen kijkers”


  1. Al Mïjn Reactïes Worden Vastgehouden enz...

    Genoten van CMC.
    RTL 4 wederom de 2de zender…
    Veronica doet het weer!

  2. Drama Queen

    CMC had vorige week 1.7 miljoen kijkers! Er zullen deze week ook nog wel bijkomen met uitgesteld kijken.

  3. Flip de Beer

    Kijkcijfers CMC gaan zeker nog omhoog. Goede serie!

  4. Herry

    Maar wel met een klote-titel.

  5. Mike

    Inderdaad CMC had vorige week 1,7 miljoen kijkers!

  6. Flippo

    Vorige week 200.000 kijkers erbij met uitgesteld kijken. En 1,2 miljoen zijn nog nette cijfers

  7. Rafael

    ‘Verliest ruim een vijfde…’. Dat kan ook wat minder negatief: ‘Behoudt ruim vier van de vijf kijkers…’. Ik erger me enorm aan de negatieve berichten op MC de laatste tijd. Voorheen vaak over SBS, nu over RTL. Weinig optimistische berichtgeving te vinden.

  8. Lambik

    @Rafael

    De laatste tijd?

  9. Huh?

    Het is gewoon een goede serie, met mooie kijkcijfers. Waarom weer zo negatief?

  10. west

    RTL wel weer op twee , maar de NPO deelt toch weer voor de zoveelste keer een flinke tik uit
    8 x in de top 15 RTL maar 3X , dat zegt toch ook wel veel over de toestand waar in ze verkeren, , na een opleving , is die echt niet rooskleuring te noemen
    ook al hebben ze wel goede cijfers in het weekend, maar voor RTL over een hele week genomen zeer onder de maat! jammer!
    de cijfers van 1990- 2010 komen nooit meer terug

  11. west

    @ drama queen dus als je alle uitgestelde cijfers erbij telt komen alle programma`s VAN ALLE UITGEZONDEN ZENDERS hoger uit zelfs van de kleinste com. zender
    dus zeggen de bovenstaande cijfers in de lijst ook niets zijn allemaal dan hoger

  12. Er ist wieder da.

    15milj. kijken niet…

  13. mark2

    Als er bij een tweede aflevering van een serie 20% afhaakt terwijl de lead in exact hetzelfde is en de concurrentie niets heeft veranderd aan vorige week dan kun je stellen dat de serie zijn kijkers NIET wist vast te houden! Een echt geode serie wint er kikers bij! overiegns: herhaling avn nooit meer naar huis maar 262.00 kijkers is ook voor RTL beschamend slecht.! wat een dramatische start van het seizoen.

  14. Kees

    Een paar kijkers meer of minder, gaan jullie je daar druk over maken?
    Als kijker gaat mijn voorkeur uit naar een programma zonder reklameblokken van 10 min. Logisch hè!

  15. Mike

    Van 1,7 naar 1,2 miljoen kijkers is een vrije val en meer dan 4 op de 5 kijkers en dus geen nette cijfers en is negatiefs aan. En idd elk programma heeft uitgesteld kijken; slechte verliezers die RTL4-fanboys.

  16. west

    die reclames kan ook anders bij com zenders
    als ze het beeld nou in twee kaders splitsen
    Dan kun je links gewoon doorkijken en rechts toch de reclame zien
    maar dan wel met ondertiteling anders hoor te twee audiobronnen door elkaar
    je kunt ook de onderbalk gebruiken
    je zou net zaols in het voetbalstadion stadion horizontale beeld reclame kunnen doen , sommige reclames hebben geen gesproken woord nodig, het al er naar kijken zegt genoeg
    het zal de kijker als minder storend ervaren

  17. Marcel

    Mooie cijfers voor CMC met een puik marktaandeel. Niets mis mee. Aflevering zat ook wat vlotter en beter in elkaar.
    Toren C en ZML vormen ook een ijzersterk blok op NPO 3. Top satire.

  18. Nou ja

    Dit zijn gewoon mooie cijfers, niemand rept over de cijfers van Wegmisbruikers?
    Vroeger goed voor miljoen kijkers, tegenwoordig…?

  19. @ west 9:23

    Die cijfers van 1990-2010 komen idd nooit meer terug, nu meer zenders en het linair kijken is verleden tijd met al die on demand zenders. Stomme opmerking dus

  20. west

    @ HIERBOVEN OP 11.34
    HELEMAAL NIET dat wordt aangepraat door lieden die daar belang bij hebben
    linear kijken zal altijd bestaan ook bij jongeren
    was verleden week op tv te zien , een media deskundige gaf een boeiende
    uitleg hoe we nu tv kijken en over 50 jaar
    er zal in het kijkpatroon van kijkers niet veel veranderen
    in 1951 dacht men ook dat de radio zou verdwijnen door de komst van de TV
    de vier grote omroepen schreeuwde moord en brand , een bedreiging voor de radio riepen ze, EN WAT BLIJKT ? de radio is er nog steeds
    Zo ook met de CD WEG MET DE LP nu bijna 40 jaar later grijpt men weer naar de oude lp
    Alles is een trend , en gaat weer voorbij en het goede blijft !

  21. Anonymous

    Ik heb CMC nog niet gezien maar je kan wel stellen dat het geen goede serie is,divoice trok altijd zo rond de twee miljoen en meer daar had rtl nu ook op gehoopt , npo1 heeft het zelfde er tegenover staan dus dat kan ook geen invloed hebben.

  22. Opa

    HHB was weer erg spannend.

  23. Anonymous

    @Flippo en dramaqueen Ja als uitgesteld kijken er bij optellen komt het zeker hoger uit alleen dat tellen we niet mee he!

  24. @ west

    Linear kijken is echt uit hoor, waar heb jij gezeten de laatste tijd. Steeds meer mensen zeggen zelfs hun TV abonnement op. Zeggen dat kijkpatroon niet is veranderd is echt onzin. Hoe denk je dat Netflix en HBO en andere zenders zo populair zijn.

  25. Opa

    CMC was weer erg spannend.

  26. Rogier, Amsterdam

    Die cijfers gaan nog verder naar beneden. Helemaal als Miljoenenjacht ervoor wegvalt en de instroom dus lager zal zijn.

  27. Oma

    @Opa,
    Vertel, wat was er zo spannend?
    Sorry ik ben in slaap gevallen!

  28. Mark

    VT Wonen 700.000, is dat ook een record?

  29. Mark

    Arjan, Flippo, Henk, J, enz.

    En wat doet SBS 6 nu met Frank & Vrij als daar Roy Donders voor in de plaats komt?

    Zal wel naar zondag late night gaan, zoals vorig jaar ook gebeurde met Mijn Laatste Keer. En dat scoorde daar zo goed, dat het nu prime time gaat.

  30. ano@niem.nl

    HHB zit in de weg met 2,3 mln kijkers. Na de finale zul je zien dat de kijkers op RTL terugkeren.

  31. Vincent

    @ ano@niem. CMC begint als HHB allang is afgelopen dus die vlieger gaat niet op.

  32. Tjonge

    Mooie cijfers voor de NPO. Zelfs zonder voetbal een makkie om de rtl / sbs programma’s te verslaan.

    De kijker is de leegheid gewoon zat wie wil er nog voor uitkomen dat je naar de rtl programma’s kijkt. Niemand wil als een leeghoofd gezien worden.

    De kaars bij de co dooft langzaam uit.

  33. west

    @tjonge Ja dat klopt, je gaat aan je kennissenkring en vrienden niet zeggen dat je RTL kijkt ,
    Trouwens ga eens de straat op en vraag naar ze kijken
    weet je meteen hoe populair RTL is
    de meeste kijken nooit!

  34. aammehoela

    Ik wilde gisteravond de samenvattingen van het kwalificatievoetbal kijken. Is ook gelukt, maar eerst dat stompzinnige gepraat over voetbal, hierna 1e blok samenvattingen (wedstrijden die om 18:00u begonnen), daarna het gepraat over kunstgras, niet veel zinnigs kwam eruit, toen het restant samenvattingen.
    Tip: kunnen de samenvattingen niet gewoon op NPO 2 of NPO 3, dan hoef ik niet te luisteren naar dat Studio Voetbal.

  35. Tjonge

    Dit bejááde leeghoofd heeft weer genoten van HHB en van Ivo Niehe.

  36. west

    Ook bij ons in het bejáárdencentrum wordt nooit over RTL gepraat.

  37. J

    Iemand een idee waar dit programma komt? https://www.facebook.com/WarnerBrosTVNL/photos/a.856149214432272.1073741827.855255694521624/1108890302491494/?type=3&theater

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.