Prinsengrachtconcert meest bekeken Rio-alternatief
De kijkcijfers van zaterdag 20 augustus 2016 (SKO)
Het verslag van het Prinsengrachtconcert 2016 hield zaterdagavond 618.000 kijkers aan de buis gekluisterd op NPO 2, goed voor een marktaandeel van 12 procent. Daarmee was de uitzending het meest bekeken alternatief op prime time voor de Olympische Spelen op NPO 1, blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 1 trok op prime time 1,4 miljoen kijkers (30 procent) met Studio Rio Avond, 1 miljoen kijkers (20 procent) met handbal en 1,2 miljoen kijkers (25 procent) met taekwando.
De andere meest bekeken Rio-alternatieven waren Jongens tegen de Meisjes met 578.000 kijkers (12 procent) op RTL 4, Collectief Geheugen met 473.000 kijkers (9 procent) op RTL 4 en Lekker Nederlands met 365.000 kijkers (7 procent).
Andere uitzendingen op prime time in de kijkcijfer top 25 zijn Mr. Selfridge met 358.000 kijkers (7 procent) op NPO 2 en The A-Team met 353.000 kijkers (7 procent) op RTL 5.
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren Rio Live (1,4 miljoen), Achtuurjournaal (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (643.000), Zesuurjournaal (519.000) en EenVandaag (346.000).
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,6 miljoen), Studio Olympic Park (1 miljoen), Hart van Nederland (728.000), Shownieuws (482.000) en Nieuwsuur (451.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel. NPO 2 pakt zilver met 10 procent en RTL 4 brons met 8 procent.
Top 15 01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.586.000 02. Studio Rio Avond (NPO1) 1.446.000 03. Rio Live (NPO1) 1.434.000 04. Taekwando OS Min 67KG D HF (NPO1) 1.238.000 05. Journaal 20:00 (NPO2) 1.219.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 31.0% 2. NPO2 / 9.6% 3. RTL4 / 8.4% 4. SBS6 / 7.7% 5. NET5 / 4.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 43,4% 2. RTL Nederland 17,0% 3. SBS Groep 16,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.