NPO 1 en NPO 2 winnaars op zonnige woensdag
De kijkcijfers van woensdag 17 augustus 2016 (SKO)
NPO 1 en NPO 2 waren de enige tv-zenders die woensdag tot topscores kwamen op prime time, ondanks het zeer mooie weer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het verslag van de Olympische Spelen ging uiteraard aan kop. Rio Live was de grote winnaar op prime time met ruim 2 miljoen kijkers op NPO 1, goed voor een marktaandeel van 38 procent. De Philip Freriks-spelshow De Slimste Mens was het meest bekeken Rio-alternatief met ruim 1,3 miljoen kijkers (26 procent).
NPO 2 vult de gehele top drie met meest bekeken Rio-alternatieven op prime time. Hollandse Zaken trok na De Slimste Mens een publiek van 612.000 kijkers (11 procent), waarna Nieuwsuur 597.000 kijkers (11 procent) trok.
De andere meest bekeken Rio-alternatieven op prime time waren Love is in the Air met 542.000 kijkers (11 procent) op RTL 4, Jo Frost: Nanny On Tour met 346.000 kijkers (6 procent) op RTL 4 en De Smaakpolitie met 280.000 kijkers (5 procent) op SBS 6.
RTL 5 kwam de kijk top 25 binnen als hekkensluiter met de film Maid in Manhattan. Daar keken 246.000 mensen (5 procent) naar.
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren Rio Live (1,7 miljoen), Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (662.000), Zesuurjournaal (495.000), RTL Boulevard (474.000), Nieuwe Tijden (462.000) en Utopia (424.000).
Op de late avond waren Rio Live (1,8 miljoen), Studio Olympic Park (833.000), Hart van Nederland (741.000) en Shownieuws (537.000) het meest in trek. RTL 4 trok 209.000 kijkers met Van der Vorst ziet sterren.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 38 procent marktaandeel. NPO 2 pakt zilver met 12 procent en RTL 4 brons met 9 procent.
Top 15 01. Rio Live (NPO1) 2.029.000 02. Journaal 20:00 (NPO2) 1.364.000 03. De Slimste Mens (NPO2) 1.327.000 04. Studio Olympic Park (NPO1) 833.000 05. Hart van Nederland (SBS6) 741.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 38.0% 2. NPO2 / 12.4% 3. RTL4 / 8.7% 4. SBS6 / 6.6% 5. NET5 / 3.3%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 51,9% 2. RTL Nederland 17,8% 3. SBS Groep 13,5% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.