Half miljoen kijkers voor kookshow Irene Moors
De kijkcijfers van maandag 29 augustus 2016 (SKO)
Irene Moors‘ tweede tv-show op SBS 6, Over Smaak Valt Te Twisten, is gisteren begonnen met 516.000 kijkers. Daarmee zette ze 9,2 procent marktaandeel neer, ruim onder het avondgemiddelde van 12 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dat avondgemiddelde van SBS 6 lag een stuk hoger dan normaal vanwege het grote succes van Dokter Tinus, dat direct voorafgaand aan de Moors-show terugkeerde voor een nieuw seizoen met ruim 1 miljoen kijkers (17 procent).
Over Smaak Valt Te Twisten concurreerde met het populaire Memories van Anita Witzier op NPO 1. Daar keken 1,2 miljoen mensen (20 procent) naar.
De andere meest bekeken titels tussen 21.30 uur en 22.30 uur waren Voetbal Inside met 806.000 kijkers (14 procent) op RTL 7, Nieuwsuur met 734.000 kijkers (14 procent) op NPO 2 en Geer en Goor: Waarheen Waarvoor met 597.000 kijkers (11 procent) op RTL 4.
De winnaars tussen 20.30 en 21.30 uur waren De Slimste Mens met 1,1 miljoen kijkers (19 procent) op NPO 2, Dokter Tinus op SBS 6, Radar met 1 miljoen kijkers (17 procent) op NPO 1 en Voetbal Inside op RTL 7. RTL 4 trok slechts 443.000 kijkers (8 procent) met Hotter Than My Daughter.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), De Wereld Draait Door (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (981.000), Zesuurjournaal (877.000), het nieuwe RTL Boulevard (838.000) en EenVandaag (821.000) waren de vooravondtoppers. De GTST-herhaling trok 720.000 kijkers en Utopia deed 557.000 kijkers.
Rad van Fortuin scoorde prima tegenover het Achtuurjournaal en GTST. De spelshow zette 590.000 kijkers (11 procent) neer op SBS 6.
Op de late avond waren Het Familiediner (861.000), RTL Late Night (762.000), Hart van Nederland (724.000), Shownieuws (593.000) en Pauw (523.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 12 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.969.000 02. Memories (NPO1) 1.174.000 03. De Slimste Mens (NPO2) 1.102.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.100.000 05. Dokter Tinus (SBS6) 1.020.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.9% 2. RTL4 / 15.1% 3. SBS6 / 12.0% 4. NPO2 / 8.7% 5. RTL7 / 7.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 34,3% 2. RTL Nederland 27,1% 3. SBS Groep 21,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.