Grillmasters-finale onder 10 procent marktaandeel
De kijkcijfers van dinsdag 26 juli 2016 (SKO)
De grote finale van Grillmasters, het enige verse prime time-programma in de RTL 4-zomerprogrammering, scoorde dinsdagavond niet meer dan 422.000 kijkers en 8,7 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. RTL 4 kampt deze zomer met zeer lage kijkcijfers vanwege de zwakke zomerprogrammering. Ook Grillmasters deed het de afgelopen weken beroerd. Vorige week viel het programma met Ruben Nicolai zelfs uit de dagelijkse kijk top 25.
De finale van Grillmasters staat wél in die kijkcijferlijst, namelijk op plek 20, maar dat is alsnog een beroerde score voor een prime time-uitzending op ’s lands op een na meest bekeken tv-zender.
Met nog geen 10 procent marktaandeel scoorde het barbecueprogramma ver onder het zendergemiddelde, dat dinsdag op bijna 15 procent lag.
Vorig jaar trok de finale van Grillmasters, toen nog met presentator Martijn Krabbé, 823.000 kijkers (15 procent). Het eerste seizoen was al geen groot succes, maar het gisteren afgesloten tweede seizoen was ronduit een flop.
Voorafgaand aan Grillmasters trok RTL 4 slechts 395.000 kijkers (8 procent) met een herhaling van Verslaafd.
NPO 2 was dinsdag de grote winnaar op prime time met bijna 1,1 miljoen kijkers (23 procent) voor De Slimste Mens. Vreemde Tralies en Nieuwsuur trokken aansluitend 401.000 kijkers (8 procent) en 713.000 kijkers (15 procent).
Verder deed vooral NPO 1 het goed met 970.000 kijkers (21 procent) voor Droomhuis Gezocht en 712.000 kijkers (15 procent) voor De Wereld Van Spong.
De andere meest bekeken uitzendingen op prime time waren de voetbalwedstrijd Ajax – Paok met 513.000 kijkers (11 procent) op Ziggo Sport en Oplichters in het Buitenland met 450.000 kijkers (9 procent) op SBS 6.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Half Acht Nieuws (796.000), RTL Boulevard (733.000), Zesuurjournaal (720.000) en EenVandaag (623.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 447.000 kijkers en Nieuwe Tijden 417.000.
Op de late avond waren Hart van Nederland (856.000), RTL Late Night (735.000), Shownieuws (678.000), Late Nieuws (555.000) en Silent Witness (529.000) het meest bekeken.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.742.000 02. De Slimste Mens (NPO2) 1.060.000 03. Droomhuis Gezocht (NPO1) 970.000 04. Hart van Nederland (SBS6) 856.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 796.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 18.9% 2. RTL4 / 14.5% 3. SBS6 / 9.9% 4. NPO2 / 8.8% 5. Ziggo / 5.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 30,6% 2. RTL Nederland 22,8% 3. SBS Groep 19,5% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |