Ook IJslands voetbalwonder doorbreekt 3 miljoen-grens
De kijkcijfers van maandag 27 juni 2016 (SKO)
Net iets meer dan 3 miljoen kijkers zagen maandagavond hoe voetbaldwerg IJsland voor een enorme stunt zorgde op het EK Voetbal door te winnen van grootmacht Engeland. Daarmee zette NPO 1 bijna 47 procent marktaandeel neer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de derde keer dat dit EK Voetbal de grens van 3 miljoen kijkers doorbreekt. België – Italië in de groepsfase trok ruim 3,1 miljoen kijkers en de achtste finale België – Hongarije trok eergisteren nog bijna 3,1 miljoen kijkers.
De vooravondwedstrijd Italië – Spanje was met 2,3 miljoen kijkers (50 procent) ook in trek. Dat duel is gewonnen door Italië. IJsland en Italië zijn nu twee van de acht overgebleven landen op dit EK.
Donderdag begint de serie van vier kwartfinales met de wedstrijd Polen – Portugal. Een dag later treden onze zuiderburen aan tegen Wales. Op zaterdag en zondag worden Duitsland – Italië en Frankrijk – IJsland gespeeld.
Studio France trok voorafgaand aan de prime time-wedstrijd 1,9 miljoen kijkers (33 procent) naar NPO 1 en was daarmee de nummer twee op prime time.
De meest bekeken alternatieven voor het voetbal op prime time waren Hotter Than My Daughter met 763.000 kijkers (13 procent) op RTL 4, de film The Proposal met 601.000 kijkers (9 procent) op SBS 6 en Candice Renoir met 582.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.
Andere prime time-titels in de top 25 zijn Genante Tanden met 550.000 kijkers (8 procent) op RTL 4 en 2DOC: Hemelbestormers met 408.000 kijkers (7 procent) op NPO 2.
NPO 3 scoorde ’s avonds vooral met de film Liever Verliefd (267.000), RTL 5 met Motive (263.000), RTL 7 met Voetbal Inside (318.000), RTL 8 met The Bold and the Beautiful (181.000), Net5 met Person of Interest (173.000), Veronica met The Big Bang Theory (132.000) en SBS9 met Sydney White (54.000).
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Italië – Spanje (2,3 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (816.000), RTL Boulevard (572.000), Editie NL (499.000), Zesuurjournaal (495.000), EenVandaag (439.000) en Utopia (425.000).
Op de late avond was Studio France het meest in trek met 1,2 miljoen kijkers, gevolgd door Hart van Nederland (776.000), RTL Late Night (729.000), Shownieuws (599.000) en Nieuwsuur (464.000).
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 44 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Top 15 01. Engeland – IJsland (NPO1) 3.005.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.599.000 03. Italië – Spanje (NPO1) 2.301.000 04. Studio France (NPO1) 1.894.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.320.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 44.2% 2. RTL4 / 12.7% 3. SBS6 / 8.2% 4. NPO2 / 7.5% 5. NET5 / 2.6%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 54,2% 2. RTL Nederland 19,4% 3. SBS Groep 12,5% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |