Ook IJslands voetbalwonder doorbreekt 3 miljoen-grens


De kijkcijfers van maandag 27 juni 2016 (SKO)

Foto: Q-musicNet iets meer dan 3 miljoen kijkers zagen maandagavond hoe voetbaldwerg IJsland voor een enorme stunt zorgde op het EK Voetbal door te winnen van grootmacht Engeland. Daarmee zette NPO 1 bijna 47 procent marktaandeel neer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de derde keer dat dit EK Voetbal de grens van 3 miljoen kijkers doorbreekt. België – Italië in de groepsfase trok ruim 3,1 miljoen kijkers en de achtste finale België – Hongarije trok eergisteren nog bijna 3,1 miljoen kijkers.

De vooravondwedstrijd Italië – Spanje was met 2,3 miljoen kijkers (50 procent) ook in trek. Dat duel is gewonnen door Italië. IJsland en Italië zijn nu twee van de acht overgebleven landen op dit EK.

Donderdag begint de serie van vier kwartfinales met de wedstrijd Polen – Portugal. Een dag later treden onze zuiderburen aan tegen Wales. Op zaterdag en zondag worden Duitsland – Italië en Frankrijk – IJsland gespeeld.

Studio France trok voorafgaand aan de prime time-wedstrijd 1,9 miljoen kijkers (33 procent) naar NPO 1 en was daarmee de nummer twee op prime time.

De meest bekeken alternatieven voor het voetbal op prime time waren Hotter Than My Daughter met 763.000 kijkers (13 procent) op RTL 4, de film The Proposal met 601.000 kijkers (9 procent) op SBS 6 en Candice Renoir met 582.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.

Andere prime time-titels in de top 25 zijn Genante Tanden met 550.000 kijkers (8 procent) op RTL 4 en 2DOC: Hemelbestormers met 408.000 kijkers (7 procent) op NPO 2.

NPO 3 scoorde ’s avonds vooral met de film Liever Verliefd (267.000), RTL 5 met Motive (263.000), RTL 7 met Voetbal Inside (318.000), RTL 8 met The Bold and the Beautiful (181.000), Net5 met Person of Interest (173.000), Veronica met The Big Bang Theory (132.000) en SBS9 met Sydney White (54.000).

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Italië – Spanje (2,3 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (816.000), RTL Boulevard (572.000), Editie NL (499.000), Zesuurjournaal (495.000), EenVandaag (439.000) en Utopia (425.000).

Op de late avond was Studio France het meest in trek met 1,2 miljoen kijkers, gevolgd door Hart van Nederland (776.000), RTL Late Night (729.000), Shownieuws (599.000) en Nieuwsuur (464.000).

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 44 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Engeland – IJsland (NPO1) 3.005.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.599.000
03. Italië – Spanje (NPO1) 2.301.000
04. Studio France (NPO1) 1.894.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.320.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 816.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 776.000
08. Hotter than my daughter (RTL4) 763.000
09. RTL Late Night (RTL4) 729.000
10. The Proposal (SBS6) 601.000


11. Shownieuws (SBS6) 599.000
12. Candince Renoir (NPO2) 582.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 572.000
14. Genante Tanden (RTL4) 550.000
15. Editie NL (RTL4) 499.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 44.2%
2. RTL4 / 12.7%
3. SBS6 / 8.2%
4. NPO2 / 7.5%
5. NET5 / 2.6%


6. NPO3 / 2.5%
7. RTL5 / 2.4%
8. RTL7 / 2.3%
9. RTL8 / 2.0%
10. Vero / 1.2%


11. TLC / 0.7%
12. Comedy / 0.7%
13. FOX / 0.6%
14. SBS9 / 0.5%
15. Discov / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 54,2%
2. RTL Nederland 19,4%
3. SBS Groep 12,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen