EK Voetbal hele weekend boven 2 miljoen kijkers


De kijkcijfers van zondag 12 juni 2016 (SKO)

NPO 1 trekt veel bekijks met het EK Voetbal, ondanks dat Oranje niet van de partij is. Het toernooi scoort nu al drie dagen op rij meer dan 2 miljoen kijkers op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na 2,3 miljoen kijkers voor Frankrijk – Roemenië op vrijdag en 2,1 miljoen kijkers voor Engeland – Rusland op zaterdag, wist Duitsland – Oekraïne zondagavond 2,2 miljoen kijkers te bekoren op NPO 1. Daarmee behaalde de zender een forse 32 procent marktaandeel.

Ook de middag- en vooravondwedstrijd deden het goed. ’s Middags wist Turkije – Kroatië ruim 1,2 miljoen kijkers (52 procent) te bekoren, terwijl Polen – Noord-Ierland in de vooravond 1,8 miljoen kijkers (41 procent) deed.

De tv-kijker koos op prime time massaal voor sport. Naast de grote belangstelling voor Duitsland – Oekraïne, kozen nog eens 997.000 kijkers voor Ziggo Sport, waar de Grand Prix van Canada met Max Verstappen werd uitgezonden van 19.50 tot 21.55 uur.

De andere meest bekeken titels op prime time waren Studio France met 1,3 miljoen kijkers (21 procent) op NPO 1, Five met 644.000 kijkers (9 procent) op NPO 2, Wegmisbruikers met 634.000 kijkers (9 procent) op SBS 6 en Smerige Zaken met 602.000 kijkers (8 procent) op SBS 6.

RTL 4 eindigde onder SBS 6 met 454.000 kijkers (7 procent) en 563.000 kijkers (8 procent) voor een dubbele aflevering van Obese. Love is in the air trok aansluitend (21.30 uur) 386.000 kijkers (6 procent).

De meest bekeken titels op de kleinere zenders van RTL en SBS waren The Parent Trap met 364.000 kijkers (5 procent) op Net5 en Border Security met 362.000 kijkers (6 procent) op Veronica.

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren naast het voetbal het Half Acht Nieuws (748.000), het Zesuurjournaal (423.000) en vtwonen (416.000).

Op de late avond was Studio France het meest in trek met 908.000 kijkers, gevolgd door Hart van Nederland (886.000), Shownieuws (777.000) en Nieuwsuur (536.000).

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel. SBS 6 pakt zilver met 9 procent en Ziggo Sport brons met 8 procent. RTL 4 moet genoegen nemen met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.210.000
02. Duitsland – Oekraïne (NPO1) 2.165.000
03. Polen – Noord-Ierland (NPO1) 1.810.000
04. Studio France (NPO1) 1.342.000
05. Journaal 17:00 (NPO1) 1.282.000


06. Turkije – Kroatië (NPO1) 1.240.000
07. Voetbal EK VB (NPO1) 1.106.000
08. Autosport F1 GP Can (Ziggo) 997.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 886.000
10. Shownieuws (SBS6) 777.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 748.000
12. Five (NPO2) 644.000
13. Wegmisbruikers (SBS6) 634.000
14. Smerige zaken (SBS6) 602.000
15. Obese (RTL4) 563.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 31.7%
2. SBS6 / 9.0%
3. Ziggo / 7.9%
4. RTL4 / 6.8%
5. NPO2 / 5.6%


6. NPO3 / 4.7%
7. NET5 / 4.1%
8. Vero / 3.6%
9. RTL7 / 3.3%
10. RTL8 / 2.4%


11. RTL5 / 1.5%
12. Discov / 0.9%
13. RTLZ / 0.9%
14. N.geog / 0.7%
15. Comedy / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,0%
2. SBS Groep 17,1%
3. RTL Nederland 14,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen