Minst bekeken Champions League-finale sinds 2002


De kijkcijfers van zaterdag 28 mei 2016 (SKO)

De Champions League-finale tussen Real Madrid en Atlético Madrid trok gisteren bijna 1,7 miljoen kijkers naar SBS 6. Daarmee is het de minst bekeken finale van het toernooi sinds 2002. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. In dat jaar trok de finale tussen Real Madrid en Bayer Leverkusen tegenover de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen een publiek van 1,6 miljoen kijkers. De meest bekeken finale sinds dat jaar is FC Barcelona – Manchester United met 3,4 miljoen kijkers in 2011.

De Champions League is dit seizoen voor het eerst te zien op SBS 6. Vorig jaar trok de laatste finale op NPO 3, tussen FC Barcelona en Juventus, 2,4 miljoen kijkers.

SBS liet voorafgaand aan de finale nog weten dat het Champions League-voetbal bij SBS 6 juist iets beter scoort dan bij NPO 3. Exclusief de finale trokken de wedstrijden van het afgelopen seizoen gemiddeld 1.553.000 miljoen kijkers, terwijl dat er vorig seizoen bij NPO 3 exclusief de finale en 1.533.000 miljoen waren.

Het voetbal op SBS 6 trok eenderde van alle kijkers op prime time. Het meest bekeken alternatief werd geboden door RTL 4, dat met de Humberto Tan-show Het Zijn Net Mensen 1,3 miljoen kijkers (23 procent) noteerde.

Verder deden ook De Beste Zangers van Nederland met 970.000 kijkers (20 procent) op NPO 1 en Professor Nicolai en Dr. beckand met 703.000 (15 procent) op RTL 4 goede zaken tegenover het voetbal.

De andere meest bekeken prime time-titels waren NPO 1’s Erik van Muiswinkel: Schettino met 429.000 kijkers (8 procent) en Grantchester met 354.000 kijkers (7 procent) op NPO 2.

Op de kleine zenders van RTL en SBS scoorden vooral A View To Kill met 260.000 kijkers (5 procent) op RTL 7 en NCIS met 225.000 kijkers (8 procent) op Net5.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Kassa (982.000), Zesuurjournaal (749.000), EenVandaag (662.000), Half Acht Nieuws (625.000), Eigen Huis & Tuin (456.000) en RTL Woonmagazine (428.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond was de huldiging van Real Madrid het meest in trek met 945.000 kijkers en gevolgd door Geer en Goor zoeken een hobby (725.000). Om middernacht trok de voetbalnabeschouwing 709.000 kijkers. Hart van Nederland (00.22 uur) trok 456.000 kijkers en Shownieuws (00.37 uur) 388.000 kijkers.

SBS 6 marktleider

SBS 6 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, gevolgd door NPO 1 (17 procent) en RTL 4 (16 procent).

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.850.000
02. Real Madrid – Atletico Madrid (SBS6) 1.687.000
03. Het zijn net mensen (RTL4) 1.253.00
04. Kassa (NPO1) 982.000
05. De Beste Zangers van Nederland (NPO1) 945.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 749.000
07. Geer en Goor zoeken een hobby (RTL4) 725.000
08. Voetbal CL NB (SBS6) 709.000
09. Professor Nicolai & Dr. Beckand (RTL4) 703.000
10. EenVandaag (NPO1) 662.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 625.000
12. Voetbal CL VB (SBS6) 543.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 456.000
14. Eigen huis en tuin (RTL4) 456.000
15. Erik van Muiswinkel Schettino (NPO1) 429.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. SBS6 / 24.6%
2. NPO1 / 16.6%
3. RTL4 / 15.5%
4. NPO2 / 6.3%
5. NET5 / 3.5%


6. Vero / 3.4%
7. NPO3 / 3.3%
8. RTL7 / 3.3%
9. RTL5 / 3.1%
10. RTL8 / 2.5%


11. Eurosp / 0.9%
12. Comedy / 0.9%
13. SBS9 / 0.7%
14. TLC / 0.7%
15. Discov / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. SBS Groep 32,2%
2. Publieke Omroep 26,2%
3. RTL Nederland 24,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen